Eva Lindbäck, gymnasiechef, Luleå kommun:
– UF är ett bra utbildningsverktyg. Forskning visar att elever som drivit UF-företag under sin studietid klarar sig bättre på arbetsmarkanden och i högre grad blir företagare – därför är det viktigt att vi strävar efter att flera av våra program ska arbeta med UF. Programmen i gymnasiebyn samverkar ockcså med arbetsliv och näringsliv på många andra sätt, allt för att eleverna ska se alla möjligheter som den spännande samhällsutvecklingen i vår region innebär.
Erfarenheterna av att driva UF-företag blir viktiga för framtiden.
– För eleverna blir steget att driva företag efter gymnasiet mycket kortare. Man har redan fått testa alla delar, säger Camilla Hansson, ekonomilärare på Luleå Gymnasieskola.
En möjlighet att jobba med något man själv valt
Eleven Philippa Bogren:
– Den här tiden har stärkt mitt självförtroende! Speciellt när det gäller att ta för mig, våga prata med människor och sälja.
Att driva UF-företag är något som många elever uppskattar. Till skillnad från det övriga skolarbetet har man en möjlighet att jobba med något man väljer och formar själv.
– Det var kul att planera i starten. Då fick man använda sin kreativa sida. Sen var det spännande att få åka ut till företag och sälja in idéen, säger Neo Svanberg, elev på Luleå Gymnasieskola.
För många är detta det första steget ut i arbetslivet, en inblick i hur företagsamhet ser ut på riktigt, utanför skolan.
– Jag har lärt mig hur mycket jobb, driv och arbete som krävs för att utveckla ett företag, säger Neo Svanberg.