Vad ska kommunens nya service- och förvaltningshus heta?

I slutet av 2023 startar inflyttning i fastigheten på Timmermansgatan i centrala Luleå. Då beräknas renoveringen vara klar och fyra av kommunens förvaltningar, cirka 540 medarbetare, får ny hemvist. Hittills har huset gått under namnet Mården, efter kvarteret, men namntävlingen kan komma att ändra på det. 

Tävlingen pågår 2-26 mars och är öppen för allmänheten. Första, andra och tredje pris är presentkort till Kulturens hus.

– Det är ju inte varje dag som kommunen tar en ny byggnad i anspråk. Hoppas Luleåborna har många kreativa förslag, säger Carina Lundström, projektledare på Luleå kommun. 

Lämna ditt tävlingsbidrag här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Kommunens nya service- och förvaltnigsbyggnad väntas bli klar för inflyttning i slutet av 2023. Då flyttar fyra av kommunens förvaltningar in; barn- och utbildningsförvaltningen, arbetsmarknadsförvaltningen, socialförvaltningen samt delar av kommunstaben, sammanlagt cirka 540 medarbetare. Vad huset ska kallas avgörs i namntävlingen som pågår 2-26 mars.

Ny servicepunkt för besökare

Arbetet med de nya lokalerna (f d Vattenfall) har pågått sedan 2020, men på grund av olika förseningar är det inte förrän nu som flyttförberedelserna kan komma igång på allvar. 

– Detta har inneburit att vi har haft tid och möjlighet att tänka till i utformningen av lokalerna, säger Carina Lundström, och fortsätter: 

– Vi skapar en välkomnande miljö med personlig service och tillgång till digital utrustning för besökare. Medarbetarna får funktionella kontorsutrymmen med hög grad återbruk av inventarier

Carina mården

Än är det ett tag kvar innan Carina Lundström, projektledare på Luleå kommun, kan slå upp portarna till kommunens nya service- och förvaltningshus. – Inflyttning beräknas till slutet av 2023, men vi vill ha ett namn på huset redan nu i vår. Vi hoppas på många fina förslag, säger hon.

Tre korta frågor till Carina Lundström

• När öppnar lokalen för besökare? 

– Inflyttningen beräknas starta i slutet av året och kommer att pågå under en tid. Exakt datum för när lokalerna öppnar för besökare kommer att annonseras i god tid i lokaltidningarna, på kommunens webb lulea.se samt på kommunens Facebook. Information även via kommunens kundcenter, 0920-45 30 00 

• Vilka ärenden kommer jag att kunna uträtta i det nya lokalerna? 

– Den nya servicepunkten kommer att erbjuda dig personlig hjälp med exempelvis att fylla i ansökningar, lämna uppgifter, boka och hitta rätt tjänsteperson eller verksamhet, göra felanmälningar och mycket annat. Detaljerad information kommer i god tid innan öppnandet. 

• Varför flyttar kommunen ihop flera förvaltningar i samma byggnad? 

– Istället för att hyra flera olika lokaler samlar vi verksamheter i en byggnad, vilket innebär minskade ytor och lägre kostnader för kommunen. För dig som besökare blir det enklare, då du kan uträtta flera ärenden på samma plats. Huset är dessutom centralt placerat med närhet till busshållplats.

Lämna ditt tävlingsbidrag här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Fakta om huset

  • Luleå kommun hyr fastigheten av Nyfosa.
  • Hyresavtalet gäller i tio år.
  • Ombyggnationer och anpassning till kommunal verksamhet utförs av Nåiden Bygg.
  • Beräknad inflyttning i slutet av 2023.
  • Förvaltningar som flyttar är barn- och utbildningsförvaltningen, arbetsmarknadsföravltningen, socialförvaltningen samt delar av kommunsataben.

 



DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Karin Kemi

Foto: Tomas Bergman

Logotyp