Designen som sätter LÅ på kartan

Historia. Detaljer. Patriotism. Vi har pratat med fyra designers som har olika drivkraft bakom sitt skapande, men samma utgångspunkt – Luleå.

Thomas Niemi designade LÅ-loggan i början av 00-talet, Niklas Brandt skapar grafiska posters med Luleåmotiv. Urban Wikberg målar Luleåmotiv och Jimmy Edlund designar prints, fotografier och kläder med Luleådesign.

Thomas Niemi designade LÅ-loggan i början av 00-talet.

Namn: Thomas Niemi.
Gör: Head of lifestyle development på Bastard Burgers.
Designs: Design av kläder via märket Happy People.
Ålder: 42 år.
Favoritplats i Luleå: Gültzaudden.
Luleå med tre ord: Kallt, blåsigt och alldeles underbart!

Du designade LÅ-loggan som tog Luleå och Sverige med storm. Hur började det?

– På den tiden, i början av 00-talet, så fanns inte samma patriotism i Luleå som det gör idag. Det var nästan så att folk skämdes över att de var från Norrland. Därför ville jag göra något med en norrländsk touch som lyfte staden och ökade stoltheten. Nu heter det ju i princip LÅ i folkmun. Det är jag såklart stolt över!

Tror du att framgången påverkades av det var kläder?

– Ja, jättemycket! Kläder är ju ett uttryck av vem du är eller vad du gillar – och din person påverkas av vad du har på dig. Sedan har du ju på dig dina kläder överallt, oavsett om du går på Storgatan i Luleå eller är i Amazonas. Det är ett enkelt och direkt sätt att uttrycka sig på.

Vad inspirerar dig?

– Andra människor som gör originella saker. Som bryter ny mark och gör det med själ.

Vad gillar du med Luleå?

– Det är en "enkel" stad där saker är möjligt. Vill du skapa något så finns det utrymme för det, förutsatt att du är en driven person som är beredd att jobba och lägga ner hjärta och själ för det.

Niklas Brandt skapar grafiska posters med Luleåmotiv.

Namn: Niklas Brandt
Gör: Art Director på Brightnest
Designs: Grafiska posters via So small a thing.
Ålder: 48 år.
Favoritplats I Luleå: Norra hamn.
Luleå med tre ord: Lugnt, nära, vatten.

Varför just prints med Luleåmotiv?

– Vi blir ju lätt hemmablinda så det blir ett sätt att upptäcka staden. Sedan gillar jag grejen i att bara kunna sätta mig på cykeln och att enkelt kunna se, titta och känna.

Arkitektur är ett genomgående tema. Vad är grejen?

– Det är mest byggnadens former. Eller bara en liten detalj. Många byggnader har små, fina utsmyckningar. Exempelvis en port längs Kyrkogatan som är helt fantastiskt. Det finns ju otroligt många guldkorn när en väl börjar titta!

Du har ju gjort grafiska posters av olika Luleålandmärken. Men vilket landmärke är det landmärket för dig och varför?

– Kranen på Södra hamn, om vi pratar ett landmärke som representerar Luleå. Men om det är vad jag gillar, och jag måste jag välja en, så är det nog Ebeneser. Det är en supervacker byggnad som också är lite märkligt insprängd mitt i centrum mellan massa nya konstruktioner. En typisk sådan byggnad som jag tror att många missar!

Urban Wikberg målar Luleåmotiv.

Namn: Urban Wikberg
Gör: Handledare på Jobbcenter Flygfisken
Designs: Mixed media-målningar via Art by Urban
Ålder: 59 år.
Favoritplats I Luleå: Gammelstaden och Hägnan.
Luleå med tre ord: Sol, vind, vatten.

Du har ju målat väldigt länge. Hur kom du in på Luleåmotiv?

– Min pappa har tagit ett tusental diabilder med landskapsmotiv, på vår familj och runt om i Luleå. Med de, och med egna bilder jag själv tagit när jag flyttade tillbaka till Luleå, började jag testa mig fram för att hitta min identitet.

Vilket är favoritmotivet?

– Tavlan som heter högspänningsfaktor. Det är ett gammalt ställverk som användes som en transformatorstation (en station som fördelar flödet av elström och vakar över elnätets funktion) men som numera är bebott. Jag gillar byggnader som har historier bakom sig. Jag är ganska vetgirig!

Vad gillar du med Luleå?

– Att det är nära till vattnet i hela staden. Sedan är det ju en känsla av att vara född och uppvuxen här. Det finns väldigt mycket historia.

Jimmy Edlund designar prints, fotografier och kläder med Luleådesign.

Namn: Jimmy Edlund
Gör: Ägare Burban Studios
Designs: Prints, fotografier och kläder via Burban Studios.
Ålder: 36 år.
Favoritplats I Luleå: Ställen där jag kan titta långt. Exempelvis Bergnäsets udde.
Luleå med tre ord: Enkelt, rymligt, hemma.

Varför gör du Luleådesigns?

– E-handel, som vi jobbar med, är ganska diffust. Därför ville jag starta en egen shop för att göra det tydligare, men också för att visa att vi finns här. Luleådesigns blev en given koppling som är enkel att relatera till.

Hur patriotiska är vi i Luleå egentligen?

– Jag har själv bott i Stockholm, och då var jag mer patriotisk än jag är nu. Det handlar nog om en stolthet inför sitt ursprung. Men jag tror att det blivit mer de senaste åren, att folk vill visa var de kommer ifrån.

Vad gillar du med Luleå?

– Att du vara ifred om du vill, och att det finns vatten runt staden. Det måste finnas vatten!

Text: Elin Carlansson
Foto: Andreas Lundberg (Thomas Niemi), övriga Petra Älvstrand

Logotyp