Marina Niemi på kundcenter

”Vi är inte bara en växel”

Marina Niemi är en av ca 25 kommunvägledare som svarar på frågor hos Luleå kommuns kundcenter – ansiktet utåt mot medborgarna. Hon drivs att hennes jobb är viktigt på riktigt och att verkligen hjälpa de som hör av sig så långt det bara är möjligt. Varje dag tar Marina och hennes kollegor på kundcenter emot ca 600 ärenden på telefon och ett 50-tal på mail, i perioder kan det vara ännu fler.

Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare med närmare 7 000 medarbetare. Alla våra 300 yrken har något gemensamt; vi har stor betydelse, vi gör skillnad och vi skapar värde och livskvalitet för kommunens invånare. Med andra ord så spelar vi roll. Varje dag, året om, för Luleå.

Marina Niemi spelar roll för Luleå varje dag som kommunvägledare på kundcenter.

Hej Marina, vad gör du på jobbet?

– Jag pratar med alla de som har frågor till Luleå kommun och försöker lösa deras problem eller guida dem rätt. Det finns ingen ”vanligaste fråga” utan ett ärende kan vara nästan vad som helst som har med kommunen att göra. Ibland vill någon ha hjälp med att använda någon av kommunens e-tjänster och det hjälper vi gärna till med! Vi är inte bara en växel utan vi ser till att man får hjälp med sitt ärende hela vägen. Vi har en nära dialog med kommunens förvaltningar och återkopplar alla synpunkter och problem in i verksamheten.

Du har jobbat som kommunvägledare i fyra månader. Vad gjorde att du sökte dig hit?

– Jag kände mig väldigt lockad av att jobba just åt kommunen, det känns som ett viktigt uppdrag eftersom kommunen är en stor del av medborgarnas vardag. Kommunen har alltid lockat mig, det känns spännande att få lära känna en så stor apparat som är en viktig trygghet för så många människor.

Vad har du för bakgrund?

– Jag är född och uppvuxen på Hertsön. I 20-årsåldern flyttade jag till Älvsbyn och blev kvar i 27 år men fick hemlängtan och återvände 2014. Jag gick ekonomisk linje på Hermelinskolan som det hette då (Luleå gymnasie by idag) och så har jag läst några kurser på LTU. Jag jobbat med många olika yrken bland annat på hotell, haft skobutik, jobbat på Försvarsmakten i Boden och senast var jag på Systembolaget på Storheden.

Vad är det roligaste i ditt jobb?

– Sekunderna innan jag svarar på ett nytt samtal i telefon. Det är alltid spännande: vem kommer jag nu få prata med? Vilket problem ska jag få lösa idag? Det är kul att det kommer så många olika frågor, det finns alltid något nytt att lära sig.

– För mig personligen är det viktigt att verkligen ge god service, att lyssna och försöka hitta en lösning. Jag försöker alltid att hjälpa så långt jag kan även om vi inte kan ta några beslut på kundcenter. Vårt mål är alltid att samtalet ska vara av god kvalitet, inte att vi ska hinna med så många samtal som möjligt på kort tid. Ibland kan det bli väntetider men då finns alltid valet att bli uppringd. Även om det finns perioder då många hör av sig ser vi till att hålla väntetiderna nere så långt det bara går.

Märker du av att folk är nyfikna på Luleå som kommun i och med den gröna omställningen?

– Ja, det är ganska vanligt att folk ringer till oss för att de funderar på att flytta till Luleå, eller för att de precis är på gång att flytta hit. De ringer för att fråga om skolor, omsorg, vilken service som finns. Det känns spännande och roligt att få vara Luleås ansikte utåt även mot framtida invånare.


FAKTA

  • Yrke: Kommunvägledare
  • Ålder: 55 år
  • Bor: I centrala Luleå
  • Intressen: Att vara ute i naturen och så älskar jag att laga mat
  • Det bästa med Luleå: Att bo i en stad men ändå ha så nära till naturen, och närheten till min familj förstås. Allt är så enkelt och okonstlat, välkomnande. Och allt vatten runt stan ger mig en frihetskänsla. Att få vara med i den utveckling staden och regionen gjort sedan 70-talet.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Frida Mörtsell

Bild: Maria Ekman

Logotyp