Det ska bli lättare att söka serveringstillstånd

Luleå kommun genomför ett omfattande arbete för att förbättra kundresan för verksamheter som ansöker om serveringstillstånd. Genom nära samarbete med LTU Business och intervjuer med berörda verksamheter har flera viktiga förbättringsområden identifierats.

Nu ska det bli enklare för verksamheter att ansöka om serveringstillstånd.

Alla verksamheter som ansöker om serveringstillstånd gör det hos sektionen för livsmedel, alkohol och bostadsanpassning i Luleå kommun. De ansvarar även för tillsynen av alla verksamheter med serveringstillstånd samt håller utbildningar inom ansvarsfull alkoholservering för krögare i hela Norrbotten.

Jenny Edfeldt, sektionschef för livsmedel, alkohol och bostadsanpassning, berättar:

– Vi har tillsammans med LTU Business påbörjat ett arbete inom kundresan, där ett antal intervjuer har gjorts med verksamheter som varit i kontakt med oss under 2024. LTU Business har sammanställt dessa intervjuer och utifrån dem har följande förbättringsområden identifierats:

• Hjälpa sökanden tidigt i processen så att ansökan blir komplett redan från början.
• Förbättrad kommunikation och återkoppling under processen.
• Internt arbete för lika bedömning mellan handläggare.

Jenny Edefeldt

Jenny Edfeldt är sektionschef för livsmedel, alkohol och bostadsanpassning i Luleå kommun. Foto: Viveka Österman

Arbetet med aktiviteter kopplade till dessa områden har påbörjats och målsättningen är att genomföra dem under 2025 och öka kundnöjdheten mätt genom Nöjd Kund Index (NKI).

Jenny Edfeldt fortsätter:

– För att uppnå detta kommer vi att visualisera ansökningsprocessen, sjösätta fler e-tjänster, utöka samarbetet med andra avdelningar inom kommunen exempelvis evenemangslotsen, arbeta mer proaktivt med information till befintliga aktörer, utveckla våra krögarträffar och befintliga nätverk med krögarna samt anpassa kommunikationen efter förutsättningarna hos de sökande.

Grunden för det fortsatta arbetet med kundresan är de intervjuer som gjordes av LTU Business samt SKRs insiktsmätning. Den senaste mätningen visar att majoriteten är mest nöjd med tillgängligheten, ämneskunskaper och hur handläggarna på Luleå kommun motiverar beslut, medan handläggningstid, effektivitet och rutiner är områden som behöver förbättras.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Hanna Jönsson

Logotyp