Idag är det kapacitetsbrist på sträckan Luleå-Boden. Persontrafiken har begränsats för att godstrafiken ska fungera. Redan 2025 krävs ytterligare kapacitet på järnvägen och till 2030 är prognosen att hanteringen av gods i Luleå hamn kommer fyrdubblas.
– Om Norrbottens ska lyckas kapitalisera fullt ut på den gröna industriomställningen behöver infrastrukturen snabbt byggas ut. Regeringen har i detta en gyllene möjlighet att sätta sig i förarsätet. Jag hoppas att regeringen hörsammar denna hemställan och genom handling visar att de är beredda att göra jobbet som krävs, säger Anders Öberg, regionstyrelsens ordförande.
– För att vi i norr ska kunna leverera ännu mer tillväxt till Sverige är dubbelspår på Malmbanan mellan Luleå och Boden samt förstärkningar längs hela banan ett måste. Utvecklingen i vår region går i ett rasande tempo och den här satsningen behöver genomföras snarast möjligt, säger Claes Nordmark, kommunstyrelsens ordförande i Boden samt ordförande Norrbottens Kommuner.