Europas första anodfabrik nu i drift i Luleå

Talga Group invigde under fredagen vad som är Europas första anodfabrik. Anläggningen i Luleå är nu officiellt i drift. Med den batteriboom som nu pågår är behovet av anodmaterial stort.

EVA – Electrical Vehicle Anode factory som fabriken heter, är till för att tillsammans med batteritillverkare och bilföretag utveckla, producera och testa batterianoder och batterieceller i pilotskala. Detta för att om ett par år kunna producera i stor skala.

Fabriken avtäcks med ett knapptryck. Från vänster: Martin Phillips, Europachef Talga, Krister Nilsson, statssekreterare Utrikesdepartementet, Carina Sammeli, kommunstyrelsens ordförande i Luleå och Pontus
Sjöberg, VD Swerim.

Under invigningseventet talade såväl representanter från Talga och Swerim, liksom statssekreterare Krister Nilsson från Utrikesdepartementet och kommunstyrelsens ordförande Carina Sammeli. Gemensamma teman var vikten av breda samarbeten för att ställa om till en grön industribas inom Europa i ett geopolitiskt känsligt läge.

– I dag är en stor dag i Talgas och Sveriges historia. Med Europas första anodfabrik i drift i Luleå kan vi nu se hur hela batteriindustrin i Sverige växer med stormfart, säger Martin Phillips, Talgas Europachef.

Intresset från både kunder och partners är stort, där över 20 batteri- och fordonskunder står på kö för att ta emot sina första leveranser av material för storskalig och kommersiell testning. Även lokala underleverantörer är delaktiga i projektet. Under de senaste två åren har Talgas investeringar till 80 procent gått just till lokala partners.

– Det känns jätteroligt att få välkomna Talga som är först ut att etablera sig på Luleås nya industriområde på Hertsöfältet. Tillsammans med Svartön kommer denna del av Luleå att bli ett nav för den gröna industrin i det vi kallar Luleå Industripark. Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete och tillsammans ska vi fortsätta resan mot den hållbara framtiden, säger Carina Sammeli, kommunstyrelsens ordförande.

Den storskaliga anläggningen som planeras till 2024 ska kunna leverera 19 500 ton färdigt anodmaterial per år. Det räcker till 400 000 elbilar varje år. Anoden, som görs av naturlig grafit från Vittangi, utgör 40-50 procent av det aktiva materialet i ett bilbatteri. Samtidigt planerar Talga för att framöver kunna femdubbla produktionen till över 100 000 ton per år.

– Elfordon och batterier är avgörande för den gröna omställningen, och gröna batterier måste ha gröna anoder. Vi har under många år arbetat tillsammans med Talga och det är så klart lite speciellt när Europas första batterifabrik nu är i gång i Luleå på riktigt, säger Johan Sjökvist, Luleå Business Regions etableringschef.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Talga, Susanne Lundblom

Foto: Talga

Logotyp