Ett nytt år med nya möjligheter – årets första frukost bjöd på spaningar från fem olika branscher: kultur, tech, bygg och anläggning, besöksnäringen och kommunikation.
Fredrika Johansson, North Creative Nodes, och Tony Österholm, Iris film, representerade kulturbranschen. Trots tuffa år med pandemi, inflation och krigsoro mår kulturbranschen under omständigheterna bra. Finansiering är dock fortsatt en utmaning.
Fredrika Johansson:
– Kreativt kapital hittar alltid nya lösningar för att finansiera sin verksamhet, men det finns ett glapp mellan offentlig och privat finansiering. Luleå kommun arbetar med en kulturfond, men vi behöver hitta sätt för näringslivet att göra affärer med kulturbranschen. Ett exempel är att inrätta ett stipendium, men det finns en mängd sätt att göra affärer. Om ni är intresserade får ni gärna höra av er så kan jag hjälpa er att idégenerera hur man kan göra affärer med kulturbranschen.
Norrbotten har blivit en viktig region för filmproduktion och har en unik position i Sverige.
Tony Österholm:
– Regionalt mår filmbranschen väldigt bra tack vare regionen och kommunernas satsning på Filmpool Nord. I övriga Sverige har filmbranschen det fortsatt tufft, men jag hoppas att vi i Norrbotten kan fortsätta ta oss igenom nålsögat för att finansiera en film eller dramaserier.