Frukost med näringslivet: Visioner och utmaningar för 2025

Temat för årets första Frukost med näringslivet var "Full fart framåt eller? Fem perspektiv på 2025!" Besökarna fick lyssna till representanter från olika branscher som delade med sig av sina framtidsvisioner och tips.

Frukost med näringslivet anordnas av Luleå kommun i samverkan med Luleå Näringsliv och Företagarna Luleå. Månadens frukostpartner var CirEko och GeoVision Utveckling. Nästa frukost är fredagen den 28 februari.

Läs mer om Frukost med näringslivet. Länk till annan webbplats.

Alla som deltog under frukosten. Foto: Magnus Stenberg/Luleåfotograferna

Ett nytt år med nya möjligheter – årets första frukost bjöd på spaningar från fem olika branscher: kultur, tech, bygg och anläggning, besöksnäringen och kommunikation.

Fredrika Johansson, North Creative Nodes, och Tony Österholm, Iris film, representerade kulturbranschen. Trots tuffa år med pandemi, inflation och krigsoro mår kulturbranschen under omständigheterna bra. Finansiering är dock fortsatt en utmaning.

Fredrika Johansson:

– Kreativt kapital hittar alltid nya lösningar för att finansiera sin verksamhet, men det finns ett glapp mellan offentlig och privat finansiering. Luleå kommun arbetar med en kulturfond, men vi behöver hitta sätt för näringslivet att göra affärer med kulturbranschen. Ett exempel är att inrätta ett stipendium, men det finns en mängd sätt att göra affärer. Om ni är intresserade får ni gärna höra av er så kan jag hjälpa er att idégenerera hur man kan göra affärer med kulturbranschen.

Norrbotten har blivit en viktig region för filmproduktion och har en unik position i Sverige.
Tony Österholm:

– Regionalt mår filmbranschen väldigt bra tack vare regionen och kommunernas satsning på Filmpool Nord. I övriga Sverige har filmbranschen det fortsatt tufft, men jag hoppas att vi i Norrbotten kan fortsätta ta oss igenom nålsögat för att finansiera en film eller dramaserier.

Moderatorn Malin Winberg tillsammans med Fredrika Johansson och Tony Österholm som representerade kulturbranschen. Foto: Magnus Stenberg/Luleåfotograferna

Angelica Vang från AI Sweden/LTU Business och Tommy Edeskär från Geoskills representerade techbranschen och gav värdefulla tips gällande AI-användning.

Angelica Vang:

– Alla jag träffar har samma problem. Den som ännu inte börjat använda AI vill veta hur man gör för att komma i gång och den som kommit en bit på vägen vill veta hur man kommer vidare. Därför är ett tips att samarbeta med varandra, på så sätt slipper vi uppfinna hjulet på nytt och kan accelerera fortare. Tillsammans blir vi också mer konkurrenskraftiga i Norrbotten.

Tommy Edeskär:

– Vi har arbetat med AI sedan 2015 och använder det som ett stödverktyg. Vi analyserar eget data i AI-modeller som vi själva tagit fram för att effektivisera våra processer. Mitt bästa tips är att fundera över vad du kan använda AI till och hur det kan göra er bättre.

Mikael Thorgren från TN Bygg & Anläggning och Fredrik Palmquist från BDX representerade bygg- och anläggningsbranschen, en bransch som lämnar ett tufft 2024 bakom sig. Gemensamt för TN Bygg och anläggning och BDX är att de lämnar 2024 med gröna siffror.

Mikael Thorgren delade med sig av en fyrstegsmodell som han menar bidragit till deras framgång:

– Se till att ha dedikerad och engagerad personal som ser lösningar istället för utmaningar, ha ett brett erbjudande, arbeta nära den lokala marknaden och se till att stärka kärnverksamheten med egen personal.

En utmaning branschen fortsatt brottas med är kompetensförsörjning.

Fredrik Palmquist:

– Kompetensförsörjning är knöligt för det är mångfacetterat. För att få kompetenta medarbetare behöver vi utbildningsplatser inom bristyrken och för att kunna rekrytera personer från andra platser i Sverige behöver det finnas någonstans för dem att bo. Jag ser gärna att politiken går före i det här så att det finns relevant utbildning och bostäder att tillgå. BDX engagerar sig i kompetensförsörjningsfrågan genom att finansiera en anläggningsförarutbildning i Kalix.

 

Malin Winberg tillsammans med Mikael Thorgren och Fredrik Palmquist som representerade bygg och anläggningsbranschen. Foto: Magnus Stenberg/Luleåfotograferna

Annika Fredriksson från Swedish Lapland Visitors Board och Charlotta Nilsson från First Camp Arcus representerade besöksnäringen, en bransch som fortsätter expandera i Luleå.

Annika Fredriksson:

– Luleå som destination fortsätter utvecklas och det är otroligt kul när vi börjar summera det här året. Luleå går mot ett starkt rekordår 2024. Det är en fantastisk upphämtning efter pandemin och vi ser att Luleå verkligen tagit plats på den internationella resemarknaden som en vinterdestination.

Charlotta Nilsson:

– Vår utmaning är att behålla gästerna längre i Luleå. Jag vill därför ställa en öppen fråga till alla om samarbete kring aktiviteter, evenemang och event. Vi har exempelvis haft ett väldigt lyckat samarbete med Dálvvás, som flyttat ut till oss med sina renar. Det har varit ett otroligt lyft för oss, henne och våra gäster.

Annika Fredriksson berättar mer om vikten av samverkan:

– Besöksnäringen är en nätverksekonomi som består av 12 olika branscher som skapar en värdekedja för besökaren. Om inte den här platsen fungerar med de här tjänsterna kan det inte vara ett besöksmål. Luleå har fantastiska möjligheter att fortsätta utvecklas som destination. Isbanan som Luleå kommun satsat på under många år skulle jag säga har, tillsammans med besöksnäringsföretagen, varit avgörande för att få till charterflygen. Allt sitter ihop och är komplext men skapar värden för så många.



Josefine Wihlzon tror att 2025 blir ett spännande år för näringslivet i Luleå. Foto: Magnus Stenberg/Luleåfotograferna

Linda Reinholdsson, branschrådet för kommunikation/Brightnest och Jennie Looi, Aurora Marketing representerade kommunikationsbranschen.

Linda Reinholdsson tittade tillbaka på det föregående året:

– Vi hade en tuff start 2024 men i slutet av året kunde vi se en ökning. Det är fortsatt tufft i övriga Sverige men i norra Sverige finns ett högre tryck, mycket tack vare industrialiseringen och samhällsomställningen som sker här.

Jennie Looi arbetar med UGC (User-generated content), vilket är relativt nytt i Luleå:

– Just nu fokuserar jag på att lära upp andra att använda UGC, vilket är att marknadsföra företags produkter och tjänster genom att skapa innehåll som de kan använda i sina egna kanaler. Det är kul att inte så många i Luleå vet vad det är, och många är intresserade och vill höra mer.

Josefine Wihlzon, näringslivschef i Luleå kommun, tar fasta på vikten av samverkan utifrån företagarnas spaningar och tips:

– Jag tror att 2025 blir ett spännande år för näringslivet i Luleå. Som vi hörde från våra panellister krävs samverkan för ett konkurrenskraftigt näringsliv. Det hoppas jag att vi ser mer av, både mellan kommunen och näringslivet, och näringsaktörer emellan.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Hanna Jönsson

Logotyp