Han leder arbetet med framtidens hamn

Det har sagts förut och det tål att upprepas: världens blickar är riktade mot Luleå och norra Sverige. En av de viktigaste aktörerna i den gröna industriella omställningen är Luleå Hamn som nu bygger om och bygger ut för omkring tio miljarder kronor. Anders Dahl, vd, leder arbetet.

Sedan i höstas är Luleåbon Anders Dahl vd för Luleå Hamn Länk till annan webbplats.. Han har arbetat för sjöfarten i hela Sverige, senast som isbrytardirektör på Sjöfartsverket med ansvar för svensk vintersjöfart och isbrytning. Med en gedigen branscherfarenhet och ett stort nätverk är det ändå en hamnchef som är ödmjuk inför uppgiften och utmaningarna samtidigt som han ser fram emot resan:

– Jag tror det är svårt att inse hur enormt stort och mycket det här är. Det är ingen som har gjort det vi gör nu tidigare. Det är många stora processer och alla hänger ihop. Det är utmanande och det är mycket men också väldigt, väldigt stimulerande och roligt. Jag hade ångrat mig resten av livet om jag inte hade tagit det här jobbet. Att se alla stora krafter samverka mot ett stort gemensamt mål, och vi får stå mitt i det. Det är häftigt.

Anders Dahl, vd för Luleå Hamn, är mitt inne i ett intensivt skede i hamnens utveckling.

Nya Luleå Hamn - navet i den gröna omställningen

Nästa år startar muddringen av Luleås farleder, utbyggnaden av hamnområdet och bygget av ny djuphamn – projekt Malmporten. Ett arbete som kommer att pågå under fem år och som är Sveriges genom tiderna största muddringsprojekt. Men redan i vår ska en provmuddring göras.

– Just nu pågår de sista förberedelserna för den stora upphandlingen som ska ut den sista mars. Så vi är mitt inne i ett hektiskt och intensivt skede och hela organisationen jobbar väldigt hårt, säger Anders Dahl.

Sveriges näst största hamn

Efter muddring och ombyggnad kommer Luleå att ha Sveriges näst största hamn efter Göteborg. Nya Luleå Hamn kan då ta emot större, fullt lastade fartyg och frakta tre till fyra gånger så mycket gods som i dag. Det betyder effektivare sjötransporter med minskad miljöpåverkan, samtidigt som det stärker industriernas konkurrenskraft.

Nytt är också att en så kallad allvädersteminal ska byggas. Där ska fartyg kunna lassa och lossa utan att påverkas av regn och snö, en sorts carport för stora fartyg. Allvädersterminalen är den första i Sverige och den första i isbelagt farvatten.

Det internationella intresset kring den gröna omställningen är stort:

– Europas blickar är riktade mot norra Sverige, även de stora ögonen. Det märker vi. Det är jättemycket förfrågningar, intressen och ringar på vattnet. När vi pratar om en etablering så kommer nya förslag från andra håll.

Hur tror då Anders Dahl att Luleåborna kommer att märka av hamnens utbyggnad?

– Hamnen lever en ganska anonym värld eftersom den ligger en bit utanför stan. Förutom att det kommer att upplevas lite stökigt ute på hamnområdet under byggtiden är det nog främst skärgårdsbor och båtfolk och de som passerar hamnområdet som kommer att märka av att det händer saker. Det ställs stora krav på åtgärder från myndigheter och vår ambition är att störa så lite och vara så anonyma som möjligt även under byggtiden

FAKTA

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Monika Aunes

Foto: Tomas Bergman

Logotyp