Kommunen underlättar för leverantörer

Det ska vara enkelt att lämna anbud till upphandlingar med kommunen. Därför finns nu en digital vägledning som ska underlätta för leverantörer som vill göra hållbara affärer med kommunen.

Luleå kommuns inköpsenhet upplevde att det fanns behov att göra det enklare för leverantörer att lämna anbud till kommunen. Samtidigt vill de öka dialogen med medborgare, leverantörer och andra målgrupper. Därför skapades en digital vägledning och en LinkedIn-sida specifikt för inköp och upphandling.

Kommunen vill underlätta för leverantörer att göra hållbara affärer på ett enkelt sätt.

Digital vägledning – Bli leverantör till Luleå kommun

Syftet med den digitala vägledningen är att få fler organisationer att utveckla sina affärer tillsammans med kommunen samt att göra hållbara affärer på ett enkelt sätt. Ambitionen är att Luleå ska ha bästa möjliga företagsklimat.

– Vi hoppas att vi med hjälp av den digitala vägledningen kan få fler att lämna anbud på våra upphandlingar, säger Marianne Lundberg, inköpsstrateg på Luleå kommun.

Den digitala vägledningen förklarar hur du som leverantör hittar upphandlingar, planerar inför anbud samt går tillväga för att lämna anbud. Här hittar du även information om vad som händer efter att du har lämnat anbud. Det finns dessutom tips på andra sidor som kan vara till hjälp.

Vägledningen hittar du på Luleå kommuns e-utbildningsportal under fliken Näringsliv Länk till annan webbplats.. Här kommer även fler e-utbildningar att lanseras framöver.

Ny kommunikationskanal

Luleå kommun har dessutom startat upp en ny sida på den sociala mediaplattformen LinkedIn med namnet Luleå kommun – Upphandling & Inköp. Syftet med sidan är att öka dialogen med nuvarande och kommande leverantörer men också med medborgare, personal och andra verksamheter inom kommunen.

– På LinkedIn kommer vi bland annat att berätta hur vi jobbar med hållbarhetsfrågor, vilka upphandlingar som är på gång och det värde som vi skapar tillsammans med verksamheten, säger Marianne Lundberg.

FAKTA

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Matilda Frölin

Foto: Shutterstock

Logotyp