Carl Wangel är marknadschef i bolaget och arbetar för att utveckla Luleås framtida förutsättningar för konkurrenskraft och attraktivitet. Vid sidan av att bearbeta befintliga och potentiella marknader jobbar Luleå Business Region med opinionsbildning och påverkan i nationella och internationella sammanhang.
– Det handlar om att finnas där besluten fattas, men inte bara som ambassadör för Luleå, utan också som advokat för våra intressen och det näringslivet behöver. Genom påverkansarbete nationellt och internationellt kan vi säkerställa näringslivets långsiktiga tillväxt och konkurrenskraft, säger Carl Wangel.
Förstår verksamheten
I Luleå finns ett stort och varierat näringsliv där många företag visar vilja att expandera och växa. Förståelse för företagens förutsättningar och affärslogik är en kärna i Luleå Business Regions verksamhet. Affärsutvecklingsarbetet som bolaget bedriver handlar ofta om att initiera projekt och samarbeten med andra näringslivsaktörer som direkt och i framtiden skapar affärsnytta.
– Där är dialogen med företagen viktig för att uppmärksamma företagens situation och de behov och utmaningar som finns på både kort och lång sikt. Vi utökar därför vårt arbete med att besöka och samtala med alla delar av näringslivet, stora som små företag och företag som finns både i och utanför stan. De befintliga företagen som redan valt att verka i Luleå är målgruppen för vårt affärsutvecklingsuppdrag, säger Kjell-Åke Johansson som är chef över affärsutvecklingsarbetet.
Stort intresse för etablering
Intresset är stort hos både stora och mindre företag att komma till Luleå och etablera sig. Arbetet med etableringar kan handla om allt från frågor om lediga lokaler eller fastigheter att hyra till komplexa behov av mark och annan infrastruktur för att kunna etablera sig.
– För större etableringar är det nästan alltid en lång process och många saker som ska falla på plats. Ofta tar det flera år och samtidigt konkurrerar vi med många andra platser i Sverige, Norden och världen. Alla vill ha nya etableringar. För att vi ska kunna vara med och konkurrera måste vi vara duktiga på att arbeta tillsammans i hela kommunkoncernen och även med andra aktörer för att Luleå ska bli en naturlig plats att komma till och växa i. Företag väljer alltid den plats som matchar deras behov bäst, säger Johan Sjökvist som är Luleå Business Regions etableringschef.