Västlig dragning kortare, men den östliga är bättre
Det finns två tänkta varianter hur den kustnära järnvägen mellan Umeå och Luleå kan angöra Luleå:
Den västliga dragningen går via Karlsvik och Notviken och är den som Trafikverket beslutade om i järnvägsutredningen 2011 att den skulle ligga till grund för den fortsatta planeringen i första hand. Alternativet innebär en säckstationslösning vid Luleå C, dvs att tåget stannar och vänder vid stationen. Vändningen är mer tidskrävande och bedöms inte underlätta för pendling för de som ska förbi centrum, t ex från Boden till flygplatsen eller från Piteå till Sunderby sjukhus.
Den östliga dragningen är längre, men knyter ihop flygplatsen, centrum och hamnen. Alternativet innebär en genomgångslösning som underlättar pendling inom regionen, t ex från Piteå till Sunderbyn. Den kräver dock en lösning för sjöfarten, mest troligt en öppningsbar bro över Hamnholmen till Svartöstaden.
Hållbara transporter viktig i klimatomställning
Sandra Viklund jobbar som strateg vid kommunstaben med översiktsplanering och Norrbotnibanan:
– Hållbara effektiva transporter är avgörande för Luleås och hela länets konkurrens- och attraktionskraft på en globaliserad marknad. Norrbotniabanan är en nödvändig länk i ett stort transportsystem, den Bottniska korridoren. Banan stärker systemet på regional, nationell och internationell nivå. Om vi knyter ihop järnvägen, flygplatsen och hamnen skapar vi inte bara en välfungerande genomgångslösning till Luleå utan ger även bättre förutsättningar både för det befintliga näringslivet att växa och för att locka till fler etableringar till Luleå, säger hon.
Ett steg närmare finansieringen
Den nyaste infrastrukturpropositionen som regeringen presenterade tillsammans med Liberalerna och Centerpartiet i april föreslår en ny ekonomisk ram för Sveriges infrastruktur de kommande tio åren. Den ligger på nästan 800 miljarder kronor, det är en ökning på 20 procent eller ca 176 miljarder kronor än tidigare infrastrukturplaner. Hur mycket av summan avsätts för Norrbotniabanan står inte klart i dagsläget.
– Jag föreslog att bygga Norrbotniabanan från två håll för att spara tid. Det planeras stora satsningar på en minst miljard kronor i länet som främjar omställningen till ett fossilfritt samhälle. Hållbara transporter med järnvägen är helt klart en avgörande del i omställningen. Vi kan inte vänta ännu längre, säger Carina Sammeli, kommunstyrelsens ordförande.