– För Luleå Hamn och Norrbotten är detta en oerhört strategisk och viktig framtidssatsning som skapar nya möjligheter för dagens- och framtidens industrier i regionen, säger Henrik Vuorinen, vd, Luleå Hamn.
Luleå hamn är strategiskt prioriterad hamn av EU. Cirka 90 procent av unionens egen järnmalmsproduktion kommer från malmfälten i Norrbotten varav cirka 30 procent hanteras via Luleå hamn. Otillräckligt djupgående i farled och hamn leder till att de största fartygen vare sig kan lasta fullt vid kaj eller komma in fullastade.
Mudddring och ny djuphamn
Farled och ny djuphamn muddras och fördjupas med cirka sex meter till ett maximalt djupgående av 15 meter. 22 miljoner kubikmeter muddermassor, motsvarande cirka 37 fyllda Globenarenor, hanteras i Sveriges största muddringsprojekt i modern tid.
I hamnens närområde skapas landytor motsvarande drygt 180 fotbollsplaner för näringslivssatsningar och all verksamhet ryms inom visionen ett klimatneutralt Sverige senast 2045. Dessa landytor skapas genom att återanvända muddermassor från farleden vilket ökar cirkuleringen av material i projektet.
– Malmporten är en av de absolut viktigaste samhällsinvesteringarna för Luleå kommun i modern tid och utöver det också en av de allra största. Under en mycket lång tid framöver kommer projekt Malmporten att garantera Luleå kommun tillgång till en väl fungerande hamn och hållbara transporter som också är en av de viktigaste förutsättningarna för framtidens klimatneutrala industrietableringar, säger Fredrik Hansson (S), vice ordförande i Luleå kommunstyrelse.
– Vi ser fram emot att genomföra Malmporten som är ett mycket betydelsefullt projekt med många nyttor, inte minst för transportekonomi, tillgänglighet och sjösäkerhet, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör, Sjöfartsverket.