Temat för dagen var social innovation och hur kultur kan bidra till ett mer attraktivt och hållbart samhälle.
Lars Teglund, kommunikationsstrateg på LTU Business, förklarade begreppet social innovation:
– Social innovation är något som möter samhällsutmaningar och löser specifika problem. Det främjar också samarbete, kanske genom att man möter nya kontakter, och genom dessa projekt kan man förändra beteenden eller skapa samhällsnytta på riktigt.
Niclas Dahlström från Swedish Minerals and Metals betonade vikten av social innovation:
– Det är i social innovation som vi har förmågan att få innovation och framdrift där det krävs många olika samhällsaktörer. Det räcker inte med teknisk innovation eller annan innovation, utan om vi får ihop olika samhällsaktörer, gärna i oväntade konstellationer, kan vi göra så mycket mer.
På frågan hur kultur passar in i begreppet social innovation svarade Lars Teglund:
– Kultursektorn gör mycket som är innovation, men man kallar det för kreativitet eller nytänkande istället. Man gör alltså redan dessa saker, så det handlar mer om hur man kan se på kulturen genom linsen av innovation och vilka möjligheter som finns med det, exempelvis vilka finansieringsmedel man kan söka.