Minikulturkraft: Social innovation med kulturen i centrum

Torsdagen den 13 februari samlades 52 aktörer från kultur, näringsliv och offentlig sektor på Minikulturkraft 2025:s första workshop.

Minikulturkraft är ett antal minikonferenser med olika teman som följer upp huvudkonferensen som arrangerades i november 2024. På Minikulturkraft möts aktörer från kultur, näringsliv och offentlig sektor för att hitta nya idéer, skapa samarbeten och arbeta fram projekt som kan lösa framtidens samhällsutmaningar. Intresset för första Minikulturkraft var så stort att ett extra tillfälle fick sättas in och den workshopen genomförs den 19 februari.

Läs mer om minikulturkraft Länk till annan webbplats.

Intresset var stort för att delta på Minikulturkrafts första worlshop.

Temat för dagen var social innovation och hur kultur kan bidra till ett mer attraktivt och hållbart samhälle.

Lars Teglund, kommunikationsstrateg på LTU Business, förklarade begreppet social innovation:

– Social innovation är något som möter samhällsutmaningar och löser specifika problem. Det främjar också samarbete, kanske genom att man möter nya kontakter, och genom dessa projekt kan man förändra beteenden eller skapa samhällsnytta på riktigt.

Niclas Dahlström från Swedish Minerals and Metals betonade vikten av social innovation:

– Det är i social innovation som vi har förmågan att få innovation och framdrift där det krävs många olika samhällsaktörer. Det räcker inte med teknisk innovation eller annan innovation, utan om vi får ihop olika samhällsaktörer, gärna i oväntade konstellationer, kan vi göra så mycket mer.

På frågan hur kultur passar in i begreppet social innovation svarade Lars Teglund:

– Kultursektorn gör mycket som är innovation, men man kallar det för kreativitet eller nytänkande istället. Man gör alltså redan dessa saker, så det handlar mer om hur man kan se på kulturen genom linsen av innovation och vilka möjligheter som finns med det, exempelvis vilka finansieringsmedel man kan söka.


Lars Teglund förklarade begreppet social innovation.

En av dagens deltagare var Theodor Ringborg, konsthallschef på Konsthall Tornedalen:

– Jag tycker att det ska bli intressant att se vad man menar med kulturkraft och om vi kan hitta sätt att närma oss varandra på kreativa sätt kan det vara värdefullt.

Minikulturkraft syftar till att utforska nya idéer, skapa samarbeten och utveckla projekt som kan möta framtidens samhällsutmaningar.

Carina Henriksson, sångerska och regissör, var en av workshopsdeltagarna och hon var positiv till möjligheten att få träffa aktörer från olika sektorer:

– Det är jätteviktigt med mötesplatser för kultur och näringsliv där vi kan träffas för att hitta gemensamma beröringspunkter och förhoppningsvis hitta samarbetsvägar som leder till att vi kan skapa attraktiva livsmiljöer för alla. Speciellt i den här brytningstiden behöver vi hitta nya samarbetspunkter och samla våra krafter.

Sara Json Lindmark, verksamhetschef på Luleå Science Park, betonade vikten av att bygga community:

– För att bygga starka samarbeten mellan näringsliv och kultur måste vi jobba mycket med community-byggande. Vi måste se till att folk träffas och upptäcker resurserna som finns, till exempel bland studenterna på LTU men även i kulturens värld.

 

Emma Grönberg berättade om hur LKAB samarbetar med olika aktörer för att främja social hållbarhet.

Under workshopen fanns ett särskilt fokus på att stärka samarbetet mellan kulturlivet och universitet genom att bygga nya nätverk.

Tom Foster, biträdande professor vid Luleå tekniska universitet, berättade:

– Vi samarbetar idag genom flera forskningsprojekt som har koppling till social och kulturell hållbarhet. Dessa projekt involverar hur vi kan hjälpa små och medelstora företag här uppe i norr och hur de kan använda vår forskning för att samverka med kulturlivet.

En annan aktör som arbetar aktivt med samarbeten för att främja social hållbarhet är LKAB. Emma Grönberg, hållbarhetsstrateg, berättade:

– Vi samarbetar genom att ha mycket kontakter och dialog med framför allt lokala föreningar. Vi sponsrar också lokala kulturarbetare och stora evenemang, bland annat har vi bidragit till Kiruna som kulturhuvudstad. Vi har ett samarbete, men jag tror att det kan utökas och bli bättre också.

Under workshopen fick deltagarna även möjlighet att skapa nya nätverk och hitta samarbetspartners för framtida projekt, samt utveckla och konkretisera sina idéer. De fick även ta del av kommande utlysningar inom Swedish Metals & Minerals och andra program som stödjer social innovation.

Niclas Dahlström från Swedish Metals & Minerals berättade:

– Vi har förmånen att investera i olika innovationsprojekt för över en miljard kronor under de närmaste fem åren, och jag ansvarar för det som berör social innovation. Nu har vi nyss släppt två utlysningar, varav en heter Samhälle industri och samspelet däremellan. Den här utlysningen handlar om hur vi kan få en attraktivitet i samhällena så att industrin längre fram kan få sina medarbetare och sin konkurrenskraft. Men det handlar primärt om att bygga attraktiva, inkluderande och välmående samhällen där folk vill bo kvar, flytta tillbaka eller komma till vår plats för att de vill det, inte bara för att det finns intressanta jobb här.

Minikulturkraft: Social innovation med kulturen i centrum arrangerades av Luleå kommun och Bodens kommun i samarbete med LKAB, LTU Business och Luleå Science Park.

 

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Hanna Jönsson

Logotyp