Bolaget ska aktivt bidra till att fler jobb skapas och att fler branscher, besökare och investerare söker sig till Luleå. Det gör man bland annat genom att bygga affärsdrivande relationer, marknadsföra Luleå och Luleås konkurrensfördelar och genom att skapa möten och arenor för affärsmöjligheter.
Samverkan, utveckling, tillväxt
Ett exempel på projekt som Luleå Business Region driver är TreePower där bolaget tillsammans med Luleå tekniska universitet och Piteå Science Park arbetar för att möjliggöra en storskalig inhemsk produktion av bioflygbränsle i Norrbotten, vilket kommer att bidra till den svenska flygbranschens mål om ett fossilfritt inrikesflyg fram till 2030. Ett annat exempel är samverkansprojektet Innovation Game 2.0 som ska stärka och utveckla spelbranschen i regionen.
Näringslivsutveckling i Råneå med omkringliggande byar och regional samverkan med Swedish Lapland Visitors Board är andra områden som bolaget arbetar med för att bidra till utveckling och tillväxt.
– Nytt är att vi samordnar och jobbar proaktivt för att få fler stora evenemang till Luleå. Finnkampen i innebandy är ett exempel på evenemang som Luleå vunnit, så i februari 2021 och 2022 kommer både dam-, herr- och juniorlandskamper i innebandy att hållas i Luleå Energi Arena, säger Jenny Hellman.
Stöttar det lokala näringslivet
Att stötta det lokala näringslivet ingår i uppdraget och med anledning av coronavirusets påverkan är det högaktuellt. Tillsammans med Luleå kommun har man startat Företagssupporten dit drabbade företag kan vända sig med frågor. Luleå Business Region har initierat Näringslivets samverkansråd tillsamman med 23 näringslivsaktörer för att bland annat rusta för kommande insatser.
– Vi har även utvecklat ett digitalt koncept, Luleå Business Talk, som vi kör vid tre tillfällen innan sommaren. Det är ett komplement till de inställda fysiska näringslivsfrukostarna i Vetenskapens hus som vi hoppas kunna återuppta efter sommaren, berättar Jenny Hellman.