”Vi har lärt oss mer av att driva företag än från någon annan kurs i skolan”

I år har Luleå ett rekordhögt antal UF-företag, med en ökning på hela 49% jämfört med föregående år. Bland de elever som har startat UF-företag finns Alma och Alva från Luleå Gymnasieskola.

Ett UF-företag är ett företag som startas, drivs och avvecklas under ett läsår på gymnasiet. Företaget kan drivas av en eller flera medlemmar. En UF-företagare får bland annat ta fram en affärsidé, ha kontakt med rådgivare och sälja en vara eller tjänst till riktiga kunder. Under året som UF-företagare finns det möjlighet att ställa upp i tävlingar och delta på mässor.

Alva och Alma från Luleå Gymnasieskola driver UF-företaget NorrUtopi UF.

För Alma och Alva är UF-företagande en obligatorisk del av deras utbildning.

– Att få chansen att driva UF-företag var en av anledningarna till att vi valde ekonomiprogrammet, säger Alma.
Tillsammans med Emelie driver de NorrUtopi UF. Idén till deras företag föddes ur en önskan att minska skärmtiden och skapa närmare relationer.

– Vi ville skapa något som kunde föra människor samman, och ett sällskapsspel kändes som en perfekt idé, förklarar Alva.

Spelet, som liknar Monopol men med uppdragskort istället för pengar, är inspirerat av norra Sverige med platser som midnattssol, åkerbär, polcirkel och Gammelstads kyrkstad.

– Vi vill visa hur vackert Norrland är, berättar Alma.

Att driva UF-företag har varit lärorikt; de har fått lösa oförutsägbara problem, göra och följa budget och ta mycket eget ansvar.

– Vi har lärt oss mer av att driva företag än från någon annan kurs i skolan, säger Alva.

Alma tillägger:
– Det har varit väldigt lärorikt och en väldigt bra kurs.

Båda rekommenderar andra unga att ta chansen att driva UF-företag.

– Vårt bästa tips till andra unga entreprenörer är att starta i tid och ta kontakt med rådgivare tidigt, helst innan jul i tvåan, säger Alma.

– Gör något ni tycker är roligt, för ni kommer att behöva lägga ner mycket tid. Det är mer tidskrävande än man kan tro, tillägger Alva.

De uppmuntrar också andra att delta i alla tävlingar som finns, som årets affärsplan och årets produkt.
Alma och Alva har verkligen uppskattat resan med sitt UF-företag och ser positivt på att driva egna företag i framtiden.

– Det har varit väldigt roligt, både att få positiv feedback och att se företagets utveckling, avslutar de.


Carolina Heimdahl är regionchef för Ung Företagsamhet i Norrbotten.

Carolina Heimdahl är regionchef för Ung Företagsamhet i Norrbotten. Hon tror att Luleå kommuns tydliga satsning på UF-företagande är en bidragande orsak till det ökade antalet UF-företag i Luleå:

– Luleå Kommun har målsättningen att UF-företagandet ska öka årligen. För att nå det utbildar vi lärare i processledning och ger dem det material och de verktyg som de behöver för att implementera UF-företagande på det gymnasieprogram de arbetar på.

Det gör att UF-företagande blir en del av elevernas utbildning, vanligtvis i år 2 eller 3 på programmet, och det integreras med andra kurser som är specifika för programmet. Det kan exempelvis vara bagerikurser eller estetiska kurser beroende på programmet.

– Jag tycker att det är en klok satsning av Luleå kommun så att alla unga ges samma möjligheter i skolan.

Carolina Heimdahl berättar att ge eleverna möjligheten att få driva UF-företag på gymnasiet är ett bra sätt att förbereda Luleås unga för arbetslivet:

– Genom att få omsätta sina kunskaper i verkliga situationer, skapa kontakter med näringslivet och få gå från idé till verklighet ökar elevernas självsäkerhet och förmågor såsom problemlösning, samarbete och ansvarstagande.

Forskning visar att de som har drivit UF-företag upplever att de har fått träna på företagsspecifika såväl som allmänna förmågor i större utsträckning än de som inte gjort det.

– Vi vet sedan tidigare att UF-företagande ökar ungas möjlighet till färre arbetslöshetsdagar, högre lön såväl som att starta företag i större utsträckning. Vi ser också att UF-företagande särskilt stärker kvinnor att senare starta företag. Oavsett vad dessa unga senare väljer som sysselsättning – så förbereder och rustar UF-företagande dem att klara osäkerhet och öka tron på deras egen förmåga. Viktigt, inte minst i den tid de blir vuxna i.

Till den som vill stötta lokala UF-företag har Heimdahl en tydlig uppmaning:

– Handla deras produkter! UF-företagandet är en utbildning i flera steg. Nu har de precis gått från idéstadiet till att vara igång med försäljningen. Den stoltheten är häftig! Att handla av ett UF-företag gör att de får träna på att presentera sig själva och sina produkter, med allt vad det innebär att komma utanför skolans fyra väggar. Desto fler som hejar på, hjälper till och handlar – desto mer får eleverna ut av UF-företagandet, och deras fina varor och tjänster kommer liksom på köpet!

Den 27 mars anordnar Ung Företagsamhet en UF-mässa där det kommer att genomföras seminarier om ungas förutsättningar i ett föränderligt Norrbotten.

– Det kommer även finnas möjlighet att shoppa hos UF-företagen och vi kommer att visa upp våra grundskolekoncept.


DELA VIA SOCIALA MEDIER

Hanna Jönsson

Logotyp