Prisad konfektyr i Gammelstad

Mitt på Stadsötorget ligger den lilla fabriken som tillverkar nationellt och internationellt prisad konfektyr.
Ulrika Fjellborg berättar om chilipraliner, naturliga smaker och hur Gammelstads knäck och karamell växte ur garaget.

Genom de stora skyltfönsterna inne på Stadsötorget kan en se rakt in i produktionen på Gammelstads knäck och karamell. Här dras det karameller och gjuts praliner fem dagar i veckan. Men det som idag är en kombinerad butik och fabrik på 157 kvadrat där det tillverkas och säljs praliner, fudge, karameller och kolor, började som en hobbyverksamhet hemma i Ulrika Fjellborgs garage.

Ulrika Fjellborgs har vunnit många priser för sin konfektyr. Hennes lakritskola är både svenska och finska folkets favoritlakrits.

– Jag väntade mitt första barn och var lite rastlös, så jag ville testa göra hårda karameller. När jag fick höra att det skulle vara omöjligt att göra hemma ville jag verkligen testa. Det gick! Redan från start jobbade jag med naturliga råvaror, som riktiga bär och frukter. Och folk ville köpa.

I kanske världens minsta godisfabrik gick Ulrika snart från hårda karameller till kola - och vann massa priser. Hennes lakritskola har utsetts till både svenska och finska folkets favoritlakrits. 2017 var efterfrågan så stor att Ulrika behövde en större lokal.

Internationell succé

– Söderöver vet folk direkt vilka vi är. Det är lite annorlunda här hemma. Vi säljer mycket internationellt. Till England, Kanada och Australien. Det uppskattas att vi försöker vara så naturliga som möjligt. Står det att en pralin innehåller hallon så är det hallon. De flesta av oss är så vana vid de konstgjorda smakerna att det först kan smaka annorlunda. Men när folk väl har testat vill de inte ha något annat.

Just nu är chokladpralinerna väldigt populära. Inte minst de med chili i.

– Chilitrenden är stor. Och de pralinerna säljer över hela världen. Vi har bland annat en chiliutmaningsbox med praliner som innehåller två av världens starkaste pepparsorter, Carolina Reaper och Naga Jolokia. Tanken var att göra en turné men så kom corona, säger Ulrika Fjellborg och fortsätter:

– Jag älskar att hålla på med det här. Jag är kreativ och tycker om att tillverka saker, att se ett konkret resultat i slutet av dagen. Så småningom hoppas jag kunna anställa någon fler, så jag kan ägna mer tid åt trendspaning och att utveckla våra produkter. Vi är väldigt noga med att vara egna och inte kopiera andra.

Text: Mariana Vnuk
Foto: Tomas Bergman

18 december 2020

Logotyp