Skepp ohoj - många fartyg i sikte
Det är inte bara turbåtar och privata båtar som syns i skärgården. Har du koll på de här båtarna och vad de har för uppdrag?
Kryssningsfartyg
Det är en mäktig syn när de stora kryssningsfartygen lägger till i Luleå. Först ut är M/S Sirena, som ankommer 23 juni. Fartyget avgår från Köpenhamn och hinner med stopp i Berlin, Karlskrona, Visby, Mariehamn, Vasa och Kemi innan fartyget lägger till i Luleå.
Här erbjuds guidade bussturer till Gammelstad och Storforsen för resenärerna.
Den 30 juli är det dags för nästa stora kryssningsfartyg att angöra hamnen i Luleå. M/S Deutschland, som avgår från Bremen i norra Tyskland, kommer närmast från Härnösand när fartyget når Luleå. Då har resenärerna hunnit med stopp i bland annat Köpenhamn, Stockholm och Rauma.
Arbetsbåtar
Kommunens arbetsbåtar spelar en viktig roll för underhåll av allt ifrån farleder till bryggor och stugor. Luleå kommuns arbetsbåtar, Slit och Nord, sjösätts under våren och då påbörjas arbetet med att pricka ut farleder och sätta ut bryggor och sopkärl.
Under hela sommaren ser besättningen till att underhålla bastur, stugor, dass och bryggor. De tömmer sopkärl och fyller vedförråden.
Båtarna bemannas av tre årstidanställda och ett par sommarvikarier.
Isbrytare
Under sommaren underhålls isbrytarna för att klara nästa säsong. Det är mycket som ska ses över, repareras och åtgärdas.
Isbrytaren Oden är byggd både för att bryta is och för att fungera som forskningsplattform i arktiska förhållanden. Oden kan därför chartras för forskningsuppdrag och åker emellanåt på expeditioner under sommaren.
Sjöfartsverket har sex egna isbrytare; Ale (1973), Atle (1974), Frej (1975), Ymer (1977), Oden (1989) och Idun (2006). De ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt genom att bryta is till havs och assisterar fartyg som har problem att komma fram.