Cajsa är årets lärare i Luleå: "Får en att tro på sig själv"

Varje vår kan Sveriges elever nominera sina lärare till Lärargalan. Detta år är Cajsa Sundström, Luleå gymnasieskola, årets lärare i Luleå.

Årets lärare i varje kommun utses av stiftelsen Lärargalan. I oktober åker Cajsa Sundström, tillsammans med vinnare från delar av landet, till Stockholm för att hyllas på galan. Under galakvällen delas priser ut av välkända profiler tillsammans med eleverna som har nominerat sina lärare.

Under galakvällen delas priser ut i kategorier såsom "Årets lärare", "Årets ledstjärna", "Lärargalans pris för ungas psykiska hälsa", "Årets yrkeslärare", "Årets gymnasielärare", "Årets högstadielärare", "Årets mellanstadielärare", "Årets lågstadielärare", "Årets förskollärare" och "Årets lärare i fritidshem".

Cajsa Sundström sitter vid ett bord. Hon kollar in i kameran och ler.

Kajsa Sundström "är bäst" och "får en att tro på sig själv", säger den anonyma eleven i sin motivering till Lärargalan.

I Luleå gymnasieskola ekar korridorerna tomma. Myllrandet som annars tenderar att fylla det skåpkantade rummet har tagit sommarlov, så även Cajsa Sundström, årets lärare 2024. När Vårt Luleå frågar om motiveringen som säkrade hennes första plats så glittrar det direkt till i ögonvrån.

– Det är jättekul och jag blir rörd direkt när jag pratar om det, säger Cajsa.

Motiveringen är inskickad av en anonym elev och lyder:

"Hon motiverar och får en att tro på sig själv, från att inte se en framtid och vägra gå i skolan till att gå tre dagar i veckan och plugga stenhårt till målet man vill fram till, hon hittar alltid lösningar och tar det i ens egen takt, utan Cajsa hade det varit kört för många, hon är bäst!"

Trots den fina utmärkelsen var vägen till läraryrket inte självklar.

– Som ung var jag ganska säker på att jag inte skulle bli lärare. Min storebror är lärare, mamma har varit både gymnasiechef och rektor, och pappa var lärare på universitetet. Så lärare skulle jag inte bli, skrattar Cajsa och fortsätter:

– Men efter studenten bodde jag i Italien under en tid för att läsa italienska, kom hem och tänkte att jag måste göra något annat. Jag började på universitetet, läste psykologi, sociologi och valde till en religionskurs, bara för skojs skull. Då läste jag religion med studenter från lärarprogrammet och då började tankarna om att kanske bli lärare ändå.

"Eleverna känner att de kan komma till mig"

Idag är Cajsa nöjd med var hon hamnade. Det bästa med yrket är eleverna själva, menar hon:

– Att vara med eleverna är det absolut bästa, såklart. Sen har jag superbra kollegor, både på introduktionsprogrammet och på bygg och VF.

Cajsa Sundström undervisar i svenska och religion, men på CV:t står också behörighet till att lära ut svenska som andraspråk. 50 procent av tiden är hon mentor på introduktionsprogrammet, ett program för de elever som saknar behörighet att söka till ett nationellt program. I stället för att gå om grundskolan i sin helhet så studerar eleverna de delar som fattas utifrån elevens mål. Resterande 50 procent undervisar hon i gymnasiekurser på bygg och VF.

Vad tror du är dina styrkor som lärare?

– Relationer, skulle jag säga. Ofta får jag en väldigt bra relation med mina elever. Jag försöker alltid möta dem där dom är. Vi kan ha roligt tillsammans men jag kan också ställa krav. Vi skämtar, skrattar men säger jag till på skarpen så respekterar eleverna det. Jag tror att jag är tydlig i mina förväntningar vilket gör att de vet var de har mig.

Cajsa tog examen 2011 och har sen dess jobbat med både barn och vuxna elever. Hon säger att hon kan se skillnad i hur barn och unga mår idag jämfört med i början av karriären.

– Jag upplever att det har blivit kämpigare för många. Fler och fler av de vi tar emot från grundskolan upplever psykisk ohälsa och vi ser en ökad frånvaro och hemmasittande.

Och en del av Cajsas elever söker stöd hos henne, menar hon:

– En del öppnar upp och vill prata ut om jobbiga saker, är ledsna eller frustrerade. Vi lärare jobbar nära med elevhälsan som vi kan slussa dem vidare till när de behöver prata med någon professionell. Men jag tror det är den goda relationen vi har som gör att eleverna känner att de kan komma till mig.

I oktober åker hon till Stockholm för att gå på Lärargalan och potentiellt kamma hem vinster i fler kategorier. Den som inte går på galan kommer kunna följa den via Lärargalans Youtube-kanal.

– Jag har redan firat lite genom att öppna en flaska champagne men att gå på galan blir nog det riktiga firandet. Det känns fortfarande overkligt.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text & bild: Josefin Högström

Logotyp