Luleå Hamn har i dag tre isbrytande bogserbåtar som assisterar fartyg in och ut från hamnen, samt ansvarar för hamnisbrytning. Dessutom utför Luleå Hamn hamnisbrytning i Kalix och Piteå, vilket innebär att två bogserbåtar är utstationerade vintertid. Att trion nu kompletteras med en båt betyder att servicen gentemot kunderna ökar.
– Vi kan effektivare bistå våra kunder med assistans och blir mindre sårbara vid haverier. Att resorna mellan orterna minskar sparar dessutom tid, pengar och miljö. Under de närmaste åren kommer vi att se en ökning av fartygstrafiken vilket vi redan nu behöver ta höjd för, säger Anders Dahl.
Även projekt Malmportens genomförande under de kommande åren underlättas då fartygstrafiken behöver hanteras parallellt med att muddringen pågår.
Unika bogserbåtar i Luleå hamn
Den nya bogserbåten har en så kallad asimuth stern drive-framdrift, ASD, vilket innebär att propellrarna kan rotera 360 grader oberoende av varandra. Det ger en väldigt god manöverförmåga och gör att den har lika stark dragkraft framåt som bakåt, säger Markus Andersson, driftchef på Luleå Hamn.
– Vår bogserbåt Vilja har också den här tekniken vilket gör att arbetet går snabbare, samtidigt som säkerheten ökar för både fartygen vi assisterar och våra egna besättningar. Det som är unikt för alla våra bogserbåtar är att de är byggda för hamnisbrytning i våra tuffa isförhållande.