Nytt forum för dialog med besöksnäringen

Omkring 60 personer deltog när Luleå kommuns Näringslivskontor och Kultur- och fritidsförvaltning bjöd in till en ny mötesplats för verksamma inom besöksnäringen i Luleå. En stund för att inspireras, dela insikter och bygga starkare band – och tillsammans börja forma hur vi möts i framtiden.

I en Mentimeter-undersökning fick publiken svara på frågor som ”Hur ofta tycker du dessa möten ska hållas”, ”Vad skulle kunna göra samverkan mellan Luleå kommun och besöksnäringen lättare?”, ”Vilken typ av stöd från Luleå kommun är du i behov av?”.

Resultatet visade att man föredrog möten två gånger per år, gärna kring ämnen som regenerativ turism, presentation från aktivitetsföretagen, hur man tillsammans gör det lilla extra för en bra helhetsupplevelse.

Det man önskade från kommunen var fler möjligheter till träffar, bättre förbindelser som rälsbuss mellan Gammelstad och Karlsvik, att det skulle vara lättare att navigera inom kommunen – vem gör vad? Mer kommunikation, stöd vid marknadsföring och hjälp att synas samt infostation i form av iPads med aktuell info till hotellens lobbysar var andra önskemål.

Savoy hotells representanter tog tillfället i akt att få veta mer om vad som är på gång inom besöksnäringen.

Syftet med det nya forumet är att skapa en tydligare kommunikationskanal och stärka samarbetet mellan kommunen och besöksnäringsföretagen.

– Besöksnäringen består av ungefär elva olika branscher. Det är en komplex helhet, och det är inte alltid lätt att hänga med i organisationsförändringar. I dag är Visit Luleå en del av Näringslivskontoret i Luleå kommun, där Josefine Wihlzon är näringslivschef, och vi ser fram emot att höra hur ni tycker att vi kan förbättra samarbetet mellan er och oss, inledde Karin Åberg, näringslivsutvecklare för Visit Luleå, som hälsade välkommen.

Karin Åberg, näringslivsutvecklare privatresor, informerade om den nya omorganisationen.

Lars Mandahl från Turistcenter tog vid och berättade sin och kollegornas roll på turistcenter.

Vi möter ett tvärsnitt av besökarna – turister som Luleåbor och vi har över 30 000 besökare årligen. ärTuristcenter en viktig plats för inspiration, guidning och tips.Vi lyssnar in vad som saknas på marknaden och förmedlar det vidare. Vi är ert verktyg i mångt och mycket.

Åhörarna fick därefter veta mer om om kultur- och fritidsförvaltningens arbete med tillgänglighet, service och underhåll i Luleå skärgård och aktualiteter gällande friluftsmuseet Hägnan samt världsarvet Gammelstad.

Ny digital utbildning för frontpersonal och ny app

För att stärka värdskapet har Kultur- och fritidsförvaltningen tagit fram en digital e-utbildning för frontpersonal.
Den ger en snabb introduktion till vad som finns att göra i Luleå under sommaren, perfekt för ny eller säsongsanställd personal i exempelvis receptioner. Utbildningen finns tillgänglig nu, och feedback välkomnas.
Vi har också en nylanserad besöksapp som heter Visit Gammelstad, med den kan du utforska kyrkstaden och friluftsmuseet Hägnan genom guideturer, quiz och spännande historier, fortsatte Lars Mandahl som avslutade med att välkomna besöksnäringsföretagen att kontakta kommunen kring samarbeten när Gammelstad nästa år firar 30 år som världsarv.

Lars Mandahl från Turistcenter berättade bland annat om den nya digitala utbildningen för frontpersonal.

Annette Gustafsson, projektledare för evenemangsservice, talade om de större evenemang som sker i staden under sommaren; Under solen är Luleås nya sommarfestival.
- Kollegorna har jobbat mycket med dialog med handlare och krögare i staden för att få till festivalen. Vi vill gärna samarbeta. Vill ni vara med på något sätt, då kontaktar ni oss, uppmanade Annette Gustafsson.

Mattias Mannberg informerade om möten och konferenser inom ramen för Luleå Convention Bureau.
CVB är en kostnadsfri resurs för alla som vill arrangera konferenser och möten i Luleå. Just nu pågår ett projekt i samarbete med olika Luleåhotell för att öka stadens attraktionskraft som mötesdestination – något som gynnar hela näringen, sa Mannberg.

Helena Johansson Holmgren, näringslivsutvecklare Destination, presenterade sig.
Min roll bland annat innebär att ta fram strategier för att stärka Luleås attraktivitet som stad att besöka, tillgänglighetsfrågor, och samverkan med lokala och regionala aktörer. Jag och mina destinationskollegor kommer gärna och besöker er.

Nytt branschråd för besöksnäringen

Camilla Sehlin, VD, för Luleå näringsliv, berättade att de erbjuder företag en plattform för att samverka, nätverka och påverka sådant som är viktigt för just sin bransch.

– Vi startar ett nytt branschråd för besöksnäringen i höst. Rådet samlar flera olika branscher inom besöksnäringen och skapar en gemensam arena för dialog och utveckling. Vi kommer att prata om transferlösningar och tillgänglighet, kompetensförsörjning och utbildningar, samarbete mellan branscher – till exempel vad vi gör med personalen på sommaren när vintersäsongen är över, säsongsarbete och paketering av olika boendeformer – eftersom olika turister reser på olika sätt. Värdskap och breddning – ju bredare vi är, desto större värde kan vi ge besökarna, och desto bättre kan vi återberätta vad som händer inom industrin och kulturen.

Camilla Sehlin, VD för Luleå Näringsliv, berättade om det nya branschråd som startar under hösten.

Jimmy Renlund, projektledare för Luleås centrumutveckling hos organisationen Företagarna berättade om initiativet Luleå lyfter, som syftar till att skapa liv och rörelse i centrum under sommaren.
.
– Vi bygger upp bra informationsflöden, arrangerar ett stort Legoevent i SEBs gamla lokaler, vi anordnar loppisar på Köpmantorget på lördagar och lunchmusik på fredagar. Det blir olika slags barnaktiviteter i samarbete med barnidrotten i Luleå. Vi arbetar för att stärka destinationsutvecklingen i centrum. Redan nu vill jag be er kontakta mig om vad ni vill ha på skyltsöndag i år och på jultorget på Köpmantorget.

Niklas Wede från Swedish Laplands Visitors Board uppmanade till samverkan.

Samverkan för bättre gästupplevelser

Niklas Wede, affärsutvecklare hos Swedish Lapland Visitors Board, lyfte vikten av att besöksföretag är väl förberedda inför säsongen och hur besöksnäringsföretagen i Luleå kan bli bättre på samverkan kring boende, aktiviteter och mat.

– Då vi inte har flera direktlinjer som till exemmpel i Rovaniemi är samarbete avgörande i Luleå för att stärka våra produkter och upplevelser. Genom gemensamt Travel Trade arbete där några av oss kan gå ihop och skapa gemensamma erbjudanden. Vi måste synka med researrangörernas behov och bli bättre på att kommunicera i god tid och skapa förväntan innan gästen kommer. Kom och besök mig och David Lind på vårt kontor så kan vi prata kring detta. Vi syr även ihop pressresor där ni kan vara en del av upplevelsen.

Luleå – en växande destination för den brittiska marknaden?

Luleå är ett av Sveriges största flygområden, och enligt Georgina Hancock frå Wonderwise finns det stor potential i att attrahera fler brittiska resenärer.

– Men vi är osynliga i turoperatörernas säljverktyg – många känner helt enkelt inte till vad Swedish Lapland erbjuder, menar Niklas Wede, och vi behöver skapa mer uppmärksamhet kring regionen. Vi är för dåliga på att leverera rätt material i rätt tid – utan verktyg kan våra erbjudanden inte säljas.

Wede tipsade publiken om att hålla utkik efter spännande nyheter.
– Inför nästa vintersäsong väntas fler resenärer till Luleå, vilket gör det till ett utmärkt tillfälle att utveckla sitt boendeerbjudande redan nu. Den 19 juni kommer mer information så håll utkik i våra kanaler.

Som avslutning på morgonens nya forum delgav även Karin Åberg en nyhet.

– Snart presenteras den nya enhetchefen för Visit Luleå. Det är en viktig roll som kommer att lyfta besöksnäringen. Visit Luleå blir en egen enhet under Näringslivskontoret på Kommunstyrelseförvaltningen.

 

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och foto: Alexandra Nyman

Logotyp