Trafikverket har tagit ställning om Norrbotniabanans infart till Luleå

Trafikverket går vidare med den västra korridoren in i Luleå. Under måndagen presenterades beslutet vid en presskonferens.

Helena Eriksson, regional direktör, TRV, Joel Smith Sjöfartsverket, Carina Sammeli (S), kommunstyrelsens ordförande, Urban Eriksson, TRV, samt Marie Eriksson, TRV.

Helena Eriksson, regional direktör, TRV, Joel Smith Sjöfartsverket, Carina Sammeli (S), kommunstyrelsens ordförande, Urban Eriksson, TRV, samt Marie Eriksson, TRV.


Trafikverkets tidigare slutsats står kvar Länk till annan webbplats. - de väljer att gå vidare med den västliga korridoren in i Luleå. Den följer väg E4 och kommer in i Luleå via Notviken och den befintliga järnvägen. Beslutet kan inte överklagas.

– Vi är glada över att beslutet nu är fattat och att vi kan gå vidare i arbetet med Norrbotniabanan. Det är en viktig fråga för Luleå. Vi hade förordat det östliga alternativet, men vi respekterar Trafikverkets beslut, säger Carina Sammeli (S), kommunstyrelsens ordförande.

Kartan visar den västliga korridoren som följer väg E4 och passerar Lule älv för att ansluta mot befintlig järnväg med ett triangelspår i Notviken där den fortsätter mot Luleå C med ett dubbelspår.

Kartan visar den västliga korridoren som följer väg E4 och passerar Lule älv för att ansluta mot befintlig järnväg med ett triangelspår i Notviken där den fortsätter mot Luleå C med ett dubbelspår.

Enligt Trafikverkets bedömning så uppfyller inte den östliga korridoren kraven för ett robust och långsiktigt hållbart transportsystem, varken för järnväg eller sjöfart.

– Vi är fortfarande övertygade om att den östra korridoren av Norrbotniabanan hade varit ett bättre alternativ och skulle svara bäst mot framtidens möjligheter. Det alternativet stöds av näringsliv, kommuner, regionen och andra regionala aktörer. Mycket är ännu inte utrett kring det västra så det blir fokus på ett fortsatt arbete, säger Anna Lindh Wikblad, kommundirektör.

Fullt fokus framåt

Nu fortsätter arbetet med järnvägsplan, ett arbete som beräknas ta 4-5 år. Trafikverket kommer att arbeta i samverkan med flera övriga intressenter, bland annat Luleå kommun.

– Vi är redo att jobba vidare med järnvägsplanen och den västra korridoren. Viktigast är att Norrbotniabanan nu fortsätter i snabbast möjliga tempo. Det är historiskt att dra fram ny järnväg. Senast vi drog in en ny järnväg till Luleå är när malmbanan byggdes på 1880-talet, säger Carina Sammeli.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Linda Sundström

Bild: Trafikverket

Logotyp