Vårens Hemlängtan blir digital

I april skulle vårens rekryteringsevent i Stockholm, Hemlängtan på Junibacken, gå av stapeln men coronaviruset kom emellan. Istället för att ställa in evenemanget tänkte Luleåregionen om och lanserar i slutet av maj en digital version, öppen för hela Sverige.

De fem norrbottenskommunerna Luleå, Boden, Kalix, Piteå och Älvsbyn som tillsammans utgör Luleåregionen har sedan 2016 lockat arbetssökande och familjer i Stockholmsområdet till rekryteringsmässan Hemlängtan. I coronavirusets spår har man inför våren fått tänka om och lanserar nu en digital upplaga av eventet, öppet för hela Sverige.

– Istället för att helt ställa in väljer vi att ställa om. Vi vill fortsätta bidra till möten mellan människor, även om det nu får ske på nya sätt, säger Johanna Grimståhl, projektledare för Luleåregionen.

Så här såg det ut förra året då Hemlängtan bjöd in till lek på Junibacken, Astrid Lindgrens sagovärld, vilket lockade främst målgruppen barnfamiljer.

Syftet med Hemlängtan är att locka hem utflyttade norrbottningar, bland annat för att stärka tillväxten i regionen. Eventet är ett ömsesidigt tillfälle där intresserade och arbetssökande hemvändare möter representanter från företag och kommuner för att diskutera arbetstillfällen, boenden och möjligheter.

Under sista veckan i maj kommer arbetssökande kunna ha möten över videolänk med företag och offentlig sektor i Luleåregionen som är intresserade av att rekrytera nytt.

Det spelar alltså ingen roll vart i Sverige du befinner dig, så länge du har internetuppkoppling och tillgång till en webbkamera. Mer information kommer att finnas på lulearegionen.selänk till annan webbplats

Text: Monika Aunes

Foto: Viveka Österman

16 april 2020

Logotyp