Se hur mycket vatten du använt

Nu är det dags för den årliga vattenmätaravläsningen. Det betyder att du får reda på hur mycket vatten du använt under året. Anledningen till avläsningen är att vattenmätarställningen anger hur stor din rörliga förbrukningstaxa blir på ett år så att du som kund varken betalar för mycket eller för litet.

Bra att veta inför årets utskick är att våra brev om registrering av vattenförbrukning endast skickas ut till kunder med analoga vattenmätare, vilket än så länge är de flesta. Bytet till digitala mätare började år 2019 och ca 3000 av totalt 14 000 har installerats tills idag. Resterande ska installeras innan 2026. Hör du till dem som fått en digital mätare behöver du inte göra någonting eftersom avläsningen genomförs digitalt. Du kan dock, för din egen skull, gå in och kolla förbrukningen närhelst du vill oavsett om din mätare är digital eller analog.

Billigast och enklast blir det om du registrerar mätarställningen via datorn, www.lulea.se/vattenmatare

Smidigast att göra registreringen via datorn

Det enklaste sättet att registerna din avläsning är att göra det direkt i datorn via länken www.lulea.se/vattenmatarelänk till annan webbplats. Du behöver ha ditt kundnummer till hands för att kunna logga in. Det finns högst upp till höger på vårt utskick till dig eller så finner du det på våra fakturor till dig. Har du E-faktura loggar du in på din bank och kollar efter kundnumret på fakturaspecifikationen från oss.

Utskicken kommer hem till dig under vecka 1 med start från torsdag 7 januari.

Håll koll på din vattenförbrukning

Via Självservicelänk till annan webbplats kan du välja att läsa av din vattenmätare oftare än en gång per år. Om du läser av din vattenmätare en gång i månaden eller en gång i kvartalet speglar fakturans belopp den mängd vatten du faktiskt förbrukar per månad.

Väljer du att endast läsa av vattenmätaren en gång per år betalar du en beräknad årskostnad fördelad på året som sedan justeras vid nästa årliga avläsning.

Via självserviceportalen kan du också se hur din förbrukning förändrats år från år och när det senaste vattenmätarbytet utfördes.

Enklast med datorn men vanlig post funkar också

Att göra en registrering är alltid enklast och billigast när den görs via datorn. Om du känner någon som inte har den möjligheten själv kan du hjälpa till om du får tillgång till kundnumret.

Men om registreringen inte har kommit oss tillhanda senast 31 januari skickar vi ut ett självavläsningskort via vanlig post i slutet av februari. Det fylls i för hand och skickas tillbaka till oss med posten. Har du frågor kontakta kundcenter. Telefontid vardagar mellan kl. 08.00 -16.00. Telefonnummer 0920 - 45 30 00

Mer information om vattenmätaravläsning och eventuella problem som kan uppstå finns på Luleå kommuns webbplats, www.lulea.se/vattenmatare.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

FAKTA

  • Mer information om vattenmätaravläsning och eventuella problem som kan uppstå finns på Luleå kommuns webbplats, www.lulea.se/vattenmatare.
  • Via Självservicelänk till annan webbplats kan du välja att läsa av din vattenmätare oftare än en gång per år.
  • Har du frågor kontakta kundcenter. Telefontid vardagar mellan kl. 08.00 -16.00.
    Telefonnummer 0920 - 45 30 00

Text: Eva Sundgren

Foto: Pixaby

17 december 2020

Logotyp