– Det ska bli enklare för äldre, som är intresserade av att delta i olika aktiviteter inom Luleå kommun, att få information, råd och stöd, säger Ellinor Larsson som leder projektet.
Till exempel kan Luleås äldre få information om:
Öppna verksamheter och andra sociala aktiviteter
- Digital teknik, som trygghetslarm, trygghetskamera eller GPS larm
- Hjälpmedel, exempelvis rullator och duschstol
- Anhörigstöd, avlastning och dagverksamhet
- Vård- och omsorgsboenden
- Hemtjänst
- Hemsjukvård eller hembesök
– I första hand är Äldresupporten ett stöd till alla äldre som har ett fåtal tidiga insatser från socialtjänsten, exempelvis endast mat- och varudistribution, trygghetslarm med mera. Men också till anhöriga och övriga medborgare i kommunen som bör känna till vad Äldresupporten kan hjälpa till med, säger Ellinor.
Den första kontakten
Första kontakten tas via Kundcenter 0920-45 30 00. En undersköterska ringer sedan upp och bokar ett möte eller hembesök. Det går också att välja enbart kontakt via telefon eller e-post och informationsmaterial kan också skickas hem med vanlig post.
– När vi träffas första gången går vi tillsammans igenom ett informationsmaterial om hälsofrämjande aktiviteter och ger tips om vad som passar bäst, säger Maria Björnfot, undersköterska och kontaktperson i Äldresupporten.
– Väljs en aktivitet utanför hemmet försöker vi underlätta det första mötet genom att en undersköterska träffar den äldre vid mötesplatsen, säger Maria.
Mer information till dig som är brukare eller anhörig Länk till annan webbplats..