Ansökan till Luleå kommuns resursskola öppnar i november

Resursskolan riktar sig till elever i årskurs 7-9 som har behov av anpassade lärmiljöer, små elevgrupper och hög personaltäthet. Den ligger på Kråkbergsskolan i Södra Sunderbyn, och tar emot elever från hela kommunen. Den 15 november startar ansökningsperioden för hösten 2025.

Resursskolan startar sin verksamhet från och med höstterminen 2025. Höstterminen 2025 finns det sex sökbara platser i årskurs 7-9. Från och med höstterminen 2026 kommer det utökas till totalt tio platser. Ansökningsperioden är mellan den 15 november och den 13 december 2024, och mer information om ansökan finns på www.lulea.se/resursskola Länk till annan webbplats.

barn med fidget spinner

Undervisningen på resursskolan är flexibel så att varje elev utifrån sina förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt mot läroplanens mål och den social gemenskapen ska också främjas. Den utvecklar också elevernas förmåga att självständigt och tillsammans med andra kunna ta till sig, fördjupa och använda kunskaper.

- Resursskolan blir ett komplement till ordinarie skola, som ger möjligheter för elever som har mycket svårt i samtliga miljöer i skolan att få förutsättningar att lyckas i ett mindre sammanhang med nära vuxenstöd, säger Thomas Hansson, verksamhetschef Resurscentrum.

Elevens behov ska vara så omfattande att det inte kan tillgodoses i den ordinarie skolan. Platser fördelas till de elever som har störst behov av det särskilda stöd som resursskolan kan erbjuda. Undervisningen sker enligt grundskolans kursplaner, mål och timplan med möjlighet att uppnå gymnasiebehörighet.

Vem kan söka till resurskola

Luleå kommuns resursskolan är för elever som har stora långvariga behov av särskilt stöd när det gäller att uppnå kunskapsmålen i grundskolan, och har svårigheter med flexibilitet, planering och organisering av skoldagen och skolarbete, vilket skapar ett stort behov av nära stöd av vuxna och anpassningar.

Eleven ska också ha svårigheter när det gäller kommunikation och socialt samspel med både jämnåriga och vuxna på skolan. Den fysiska miljön på skolan ska också uppfattas som svår att vistas i för eleven vilken skapar behov av stora anpassningar. Svårigheterna kan ge stor skolfrånvaro, som den ordinarie skolan inte kan lösa trots åtgärder som gjorts.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Camilla Hermansson

Bild: Shutterstock

Logotyp