Luleå har under alla år valt att följa utvecklingen av barngruppernas storlek och rapporterar barngruppen som alla barn som finns inskrivna på avdelningen. En del av barnen vistas 15 timmar per vecka i förskolan om barnens vårdnadshavare är föräldralediga med yngre syskon eller om vårdnadshavare är arbetssökande.
– Skolverkets riktlinjer om barngrupperna säger tyvärr inget om hur många personal som bör jobba i den aktuella barngruppen eller hur många av personalen som bör vara legitimerade förskollärare eller yrkesutbildade barnskötare, fortsätter Annica Backman
Förskolebarn mår bra av färre kontakter
Det finns forskning som visar att barn i förskoleåldrar mår bra av ett begränsat antal kontakter med andra barn och vuxna – teorin benämns anknytningsteori – så barngruppernas storlek har betydelse. Politikerna i Barn och utbildningsnämnden har angett en riktning för en fortsatt hög kvalitet i förskolan. Barngrupperna ska inte bli större och kommunen ska värna den höga kvaliteten genom att ha en hög andel förskollärare och barnskötare i verksamheten.
I Luleås förskolor arbetar en hög andel legitimerade förskollärare och yrkesutbildade barnskötare jämfört med förskolor i andra kommuner. Personalens möjligheter till kompetensutveckling är ytterligare en faktor för kvalitet och tillsammans med fackförbunden Kommunal och Lärarförbundet görs satsningar på personalens kompetens samt arbetsmiljö.
Barnen lyckas bra i skolan
Förskolans kvalitet kan också bedömas utifrån hur väl barnen har fått möta innehållet enligt målen i förskolans läroplan.
– Vi vet att Luleås skolbarn i tidiga skolår når goda resultat vid till exempel kartläggningar av läsförståelse i förskoleklassen och vid nationella prov i årskurs 3. Förstås har den undervisning som barnen har fått i Luleås förskolor betydelse för det resultatet, säger Annica Backman.
Förskolans vårdnadshavare är också i undersökningar gjorda av Barn och utbildningsförvaltningen nöjda över sina barns förskola (96,2%), och upplever att förskolan ger det stöd som barnen behöver samt stimulerar deras barn vilja och lust att lära sig.