Ärendet upp för beslut på barn- och utbildningsnämndens (BUN) sammanträde den 23 oktober. Arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningens förslag till beslut är att genomföra utvecklingsalternativ 1 förskola och utvecklingsalternativ 4 skola.
Skolutredningen om Örnäset innebär att peka ut en inriktning för utvecklingen av skolor och förskolor i ett långt perspektiv fram till 2040.
– Vi planerar långsiktigt och tar hänsyn till befolkningsökning i samband med den gröna omställningen men bevakar samtidigt de minskade barnkullarna kommande år. Renoveringsbehov finns på kortare sikt, och efter att inriktningen är beslutad av BUN om skolstruktur Örnäset kan vi också börja hantera dessa behov., säger Helena Jensen, biträdande arbetsmarknads- och utbildningsdirektör.
Utvecklingsalternativ 1 förskola
Alternativ 1 innebär två nya förskolor på Kronan (Kronandalen och Kronanvägen). Haga förskola stängs när de nya förskolorna på Kronandalen och Kronanvägen är i drift. Spira utökas med en halv avdelning i befintliga lokaler, och de andra fem förskolorna behålls och nyttjar alla tillgängliga avdelningar. Dessa fem är Burströmska, Bergsprängaren, Åran, Berget och Svartöstaden.
– I dialoger och samråd har det framkommit att Haga förskola är väldigt uppskattad av både personal och vårdnadshavare i området. Det är dock inte i den här delen av Örnäset som det ökade antalet barn i förskoleålder kommer att finnas enligt befolkningsprognoser, utan i Kronanområdet, säger Helena Jensen, biträdande arbetsmarknads- och utbildningsdirektör.
Orsaken till att förvaltningen föreslår utvecklingsalternativ 1 förskola är att två nya förskolor tidigare är detaljplanerade på Kronan. Det kommer att finnas förskolor för alla barn i området enligt närhetsprincipen, så det är viktigt att inte stänga Haga förskola innan de två nya förskolorna på Kronan är i drift.
Utvecklingsalternativ 4 skola
Utvecklingsalternativ 4 innebär att tre nya upptagningsområden skapas för grundskolan. Örnäsets område minskar genom att inte omfatta Kronan. Centrums område minskar genom att inte omfatta Bergviken. Stadsdelarna Kronan, Bergviken och Lulsundet omhändertas i nytt område Bergviken-Kronan.
Furuparksskolan blir en F-3 skola för 200 elever och den nedbrunna delen av fastigheten utvecklas till en skolgård. Örnässkolan anpassas till en 4-9 skola för 550 elever. Skolan renoveras i stora delar och mer ändamålsenliga lokaler skapas. Utemiljön rustas upp och anpassas till olika åldersgrupper. Furuparksskolan och Örnässkolan tillhör Örnäsets nya skolområde.
Tallkronanskolan F-6 på Kronan behålls för 400 elever. Skolan tillhör det nya upptagningsområdet Bergviken – Kronan som omhändertar stadsdelarna Kronan, Bergviken och Lulsundet. I det nya upptagningsområdet Bergviken-Kronan ingår Tallkronanskolan och Midskogsskolan.
I det föreslagna beslutet om utvecklingsalternativ 4 skola kommer omfattande renoveringar och investeringar göras på Örnässkolan, samt ett återställande av utemiljön på Furuparksskolan.
De andra utvecklingsalternativen för skolan innefattar uppbyggnad av den nedbrunna delen på Furuparksskolan till en byggnad med flera våningar, och i utvecklingsalternativ 1 och 2 även utbyggnad av Tallkronanskolan.
– Utifrån en samlad bedömning innehåller de andra förslagen för många osäkerhetsparametrar kring möjligheterna att få igenom ändringar av detaljplanen i och med utbyggnad av både Furuparksskolan, och även Tallkronanskolan i alternativ 1 och 2. Det kan innebära förseningar av igångsättandet av byggnationer på fastigheten och utvecklingen av skolstrukturen i området, samt också stora ekonomiska kostnader som är svåra att förutspå, säger Helena Jensen, biträdande arbetsmarknads- och utbildningsdirektör.
Ytorna utomhus och inomhus blir större för eleverna framför allt på Furuparksskolan i utvecklingsalternativ 4, på grund av mindre elevantal. Utbyggnaden av skolor i övriga alternativ kan leda till trångboddhet, det vill säga en mindre yta per elev både utomhus och inomhus.
Trygga skolvägar
I skolområdet finns den trafikerade Hertsövägen vilket innebär att arbetsmarknads- och utbildningsförvaltningen också kommer föreslå att kompletterande studier av trygga skolvägar behöver göras och åtgärder tas fram för att elever kan färdas säkert på vägen till skolan.
Inget beslut och ingen tidplan finns om när förslagen kan genomföras, utan förändringarna kommer att ske successivt. Det behövs en planering för genomförande och det bör göras i dialog med personal och med information till vårdnadshavare.