Under ett engagerat möte med Näringslivsrådet i Luleå samlades representanter från kommunens servicecenter, inköp, företagare och politiker för att diskutera hur Luleå kan bli en bättre plats att driva företag i. Josefine Wihlzon, näringslivschef, Carina Sammeli (s), kommunstyrelsens ordförande och kommunalråd Fredrik Hansson (s) hälsade deltagarna välkomna och betonade vikten av samverkan:
– Vi bygger det här rådet tillsammans. Saknas någon bransch eller perspektiv – säg till, ni är den förlängda armen ut i näringslivet.sa Josefine Wihlzon.
– Det ska vara lönsamt och enkelt att vara företagare i Luleå. Annars fungerar inte samhället, fortsatte Carina Sammeli. En kommun är en stor verksamhet och det ska bli roligt att höra era inspel om hur vi ska bygga staden Luleå tillsammans. Vi kommer att be er fundera kring olika ämnen inför varje möte.
Rådet träffas 2–4 gånger per år, med ambitionen är att öka strukturen och skapa en tydlig plattform för dialog. Deltagarna uppmuntrades att återkommande bidra med frågor till agendan.
Fokus på service och bemötande
En stor del av mötet ägnades åt kommunens service och bemötande, där Sanna Ranneberg, enhetschef för kommunens kundcenter berättade om arbetet med att skapa "rätt väg in" för både medborgare och företagare. Med 600 samtal om dagen och ett mål att lösa 70 % av ärendena vid första kontakten, är kundcentret en viktig del av kommunens ansikte utåt. Sanna berättade om projektet Sveriges bästa service, där kommunen arbetar långsiktigt med bemötande och tillgänglighet.
– Vi är stolta över att ligga på sjätte plats i Sverige i Brilliant Futures servicemätning. Brilliant Future undersöker, analyserar & omvandlar kund- & medarbetardata till insikter. Vårt arbete är komplext med helt olika förutsättningar och behov för verksamheterna. Vi vässar kommunvägledarna i bemötande och samtalsmetodik och strävar mot målet att ge Sveriges bästa service, även till de företagare som kontaktar Luleå kommun. Min chef Susanne Sjölund och jag har varit ute och mött samtliga kommunens förvaltningar. Vi har en tydlig målbild.
Flera företagare lyfte vikten av att kundcenter får en utökad förståelse och kompetens i näringslivsfrågor och kan anpassa kommunikationen till näringslivet.
Fredrik Hansson höll med: – En företagare vill ofta träffa en handläggare direkt för att få ett tydligt svar. Nu får vi bättre möjligheter att slussa rätt.
Helén Wiklund Wårell, infrastruktur och servicedirektör:
– Sveriges bästa service är ett treårigt koncernövergripande projekt med fokus på bemötande, tillgänglighet och ärendehantering. Att tänka service i alla sammanhang – både gentemot företagare och medborgare. Tre år kan låta som en lång tid, men vi är 7 000 anställda i koncernen. Om varje medarbetare blir en ambassadör för god service, då kommer det att skapa ringar på vattnet – i hela kommunen.