Kompetenslotsen värvar nya Luleåbor i Stockholm

Den 14 september var Kompetenslotsen Luleå kommun på plats i Stockholm för att delta på Jobbfestivalen. Tillsammans med Boden, Piteå, Gällivare, Kiruna och Övertorneå (Utbildning Nord) samt Arbetsförmedlingen Norrbotten intog vi mässområdet i Kungsträdgården, även denna gång under parollen ”Spana mot norr”.

Det satsas 1 070 miljarder på den gröna omställningen i norr, drygt 2 500 nya bostäder ska byggas i Luleå fram till 2023. Vi går in i en ny grön industriepok och för att detta ska bli lyckosamt behöver vi bli fler norrbottningar, och inte minst fler Luleåbor. Målet är att vi ska bli 100 000 innevånare till 2040.

Gruppbild Kompetenslotsen, de står framför en vepa där det står Luleå

Från vänster: Björn Markinhuhta, Monica Barck-Flygare, Rebecca Wiklund och Anders Höglund.

Möjligheter med den gröna omställningen

Initiativet ”Spana mot norr” drogs i gång under 2021 då några av kommunerna från Norr- och Västerbotten gjorde en gemensam insats på ett event arrangerat med anledning av lagda varsel på bilfabriken NEVS i Trollhättan. Sedan dess har Kompetenslotsen genomfört ytterligare tre event, i både mindre och större konstellationer, med målet att få människor att flytta upp till de norra delarna av Sverige och därmed klara av kompetensbristen som råder här.

– Tillsammans visar vi på möjligheterna med den gröna omställningen i norra Sverige och industrisatsningarna som sker här uppe, säger Björn Markinhuhta, uppdragsledare på Kompetenslotsen.

Samtal med besökare

Intresset var stort för att höra mer om den gröna omställningen i norr.

Stort besöksantal på Jobbfestivalen

Mässan öppnade klockan nio på onsdagsmorgonen under en något gråmulen himmel. Men efter någon timme kikade solen fram och tillströmningen av besökare ökade rejält. Mässområdet var välfyllt och på scenen hölls intressanta anföranden och föreläsningar som var välbesökta.

Dagen gav många spännande möten med människor av alla de slag. Vissa är målmedvetna med siktet inställt på att få ett jobb och därmed redo att flytta inom en snar framtid, till människor med många frågor och funderingar kring vad en flytt kan innebära, vilka jobb som finns att tillgå och hur det är att leva och bo så långt upp i Sverige.

Förutom gänget från ”Spana mot norr”, som för övrigt hade en rejäl hörna vid den stora scenen, så fanns många kollegor på plats inom kompetensförsörjningsbranschen. Ett flertal nya kontakter knöts som kan komma att växa till flera nya spännande samarbeten.

– Det är känns positivt att så många människor är nyfikna på Luleå och som i princip är redo att flytta upp på en gång! Det visar på att Norrbotten är på tapeten och att vår region är det nya stället för tillväxt och framtidstro, säger Björn Markinhuhta.

Möt några av besökarna som visade intresse för Luleås monter:

Intervju 1

Jonas från Dalarö

Skulle du kunna tänka dig att flytta upp till Luleå?
- Ja.

Vad är det som lockar dig?
- Jobb, naturen och miljön.

Kände du till industrisatsningarna i norr?
- Både ja och nej, litegrann kan man säga.



 

Intervju 2

Bfrin från Nacka

Skulle du kunna tänka dig att flytta upp till Luleå?
- Javisst.

Vad är det som lockar dig?
- Jobben.

Kände du till industrisatsningarna i norr?
Lite grann faktiskt.



 

Mässbesökare 3

Rebecka från Uppsala

Skulle du kunna tänka dig att flytta upp till Luleå?
- Ja, det tror jag.

Vad är det som lockar dig?
- Jag har sett tjänster som verkar spännande och som passar mig. Tror det finns möjligheter. Det skulle vara spännande att komma till en stad som utvecklas.

Kände du till industrisatsningarna i norr?
- Jaa, litegrann från nyheterna. Det gör norra Sverige attraktivt, bra miljötänk. Har lite klimatångest så det som händer där uppe är viktigt.


 

Mässdeltagare 4

Adrian från Nacka

Skulle du kunna tänka dig att flytta upp till Luleå?
- Ja.

Vad är det som lockar dig?
- Trygghet, mer närhet, inte så opersonligt, svensk kultur och att få bli en del av samhället.

Kände du till industrisatsningarna i norr?
- Nej, tyvärr inte.

 

FAKTA

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text & bild: Maria Näslund

19 september 2022

Logotyp