Språknoden på Örnässkolan utökar lektioner i nationella minoritetsspråk 

Förskolan och skolan i Luleå har som vision att alla barn och unga inom nationella minoriteter ska kunna utveckla sitt språk och kulturell tillhörighet. På Barn- och utbildningsnämndens arbetsutskott presenteras en plan för de nationella minoriteterna som berör språknoden på Charlottendals förskola och Örnässkolan. 

– Det känns mycket bra att vi är framme inför ett godkännanande av planen för arbetet med nationella minoriteter. Vi är stolta över den verksamhet som är uppbyggd och gläds åt den fortsatta utvecklingen med utvidgad undervisning i modersmålet, säger Maritha Meetz, ordförande i Barn- ooch utbildningsnämnden.

Luleå kommun ingår i förvaltningsområden för meänkieli, finska och nordsamiska. Förskolan och skolan är viktig för att hålla språken levande och att elever ska få modersmålsundervisning och också stärka sin kulturella identitet.

Språknod på Charlottendal förskola och Örnässkolan

Skolan i Luleå har skapat en språknod för meänkieli, finska och nordsamiska. Där ingår Charlottendal förskola och Örnässkolan. Barn som tillhör de nationella minoriteterna kan på Charlottendals förskola möta språket och kulturen en väsentlig del av dagen. En stimulerande kulturell miljö har byggts upp runt språk och kultur där tvåspråkiga förskollärare arbetar.

För barn som börjar i förskoleklass finns en språknod på Örnässkolan där barnen får tre tillfällen i veckan med undervisning i modersmålet. I förskoleklassen genomförs det språk- och kulturutvecklande arbete i lekfulla och meningsfulla sammanhang i vardagen med eleverna.

Utveckling av språkduschmodell på språknod Örnässkolan

Från och med hösten 2023 utökas språkundervisningen på språknod Örnässkolan så att elever i årskurs 1-3 också ska få tre tillfällen där de möter språket och kulturen. Verksamheten byggs eftersom ut till att omfatta årskurserna 1-9.

Strävan är att ha en traditionell modersmålslektion och två språkduschinriktade lektioner per vecka. Med språkdusch menas att elever bekantar sig med ett främmande språk och dess kultur på ett lekfullt och roligt sätt. Samverkan mellan modersmålsstödjare och ämneslärare sker kontinuerligt.

– I Luleå kommun har vi en röd tråd från förskola till grundskola för hur vi arbetar med att stärka och främja våra nationella minoriteter. Vi vill att alla barn och elever ska känna stolthet över sin kultur, historia och språk. Arbetet med att stärka de nationella minoriteterna bidrar till att skapa en inkluderande gemenskap i verksamheterna, säger Malin Grahn, enhetschef Resurscentrum.

Ambitionen att strategiskt rekrytera tvåspråkig personal som behärskar det nationella minoritetsspråket som kan leda den dagliga verksamheten på ett naturligt sätt.

Ärendelista BUN AU Länk till annan webbplats.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Camilla Hermansson

Bild: Luleå kommun

Logotyp