Vi levererar vatten dygnet runt, året runt

Vattenläckor, översvämningar och leveransproblem. Ja, när vattnet inte kommer som vanligt ur kranen kan påverkan bli stor. I Luleå arbetar vi med akuta problemlösningar och långsiktiga planer för all hantering av vatten och avlopp.

Luleå kommuns vatten- och avloppsavdelning arbetar med vattenrelaterade frågor dagligen. Det mesta av arbetet sker enligt en noga utarbetad planering som utgår från det vi kallar ”VA-plan 2030”. Men ibland sker det händelser som är oväntade och akuta. Det kan till exempel handla om vattenläckor där skolor, enskilda fastigheter eller bostadsområden drabbas av störningar. Senast drabbades skolor på Bergnäset av en vattenläcka.

På Luleå kommuns vatten och avloppsavdelning arbetar ett 70-tal personer för att säkerhetsställa att vårt vatten- och avloppssystem fungerar. De planerar, kontrollerar, byter ut, producerar dricksvatten och renar avloppsvatten. De gör akuta utryckningar och felsöker våra anläggningar och ledningsnät. De har dessutom personal i beredskap dygnet runt om det inträffar något som stör leveranserna.

För dem som arbetar med dricksvattenproduktion, spillvattenrening och ledningsnät är vattenläckor och tillskottsvatten välkända problem. Till­skottsvatten kan vara inläckande grundvatten och sjövatten lika väl som vatten från anslutna ytor och dräneringar. Oavsett var det kommer ifrån påverkar det hela kedjan, från ledningsnät via pumpstationer till renings­verk. Även utläckande dricksvatten letar sig in i spillvattennätet som
till­skottsvatten och påverkar på så sätt båda systemen.

– Störst risk för läckage på våra ledningar är under våren och hösten då marken endera tinar eller fryser vilket påverkar våra ledningar, säger Daniel Ekervhen, sektionschef på avdelningen för vatten och avlopp på Luleå kommun.

Förebyggande arbete prioriteras

Luleås VA-avdelning arbetar i många fall förebyggande med läcksökning, de filmar spill-­ och dagvattenledningar för att få information om ledningsnätets kondition. Det man kan upptäcka vid en sådan inspektionen är till exempel problem som rötter, sprickor och rörbrott. Avdelningen arbetar också med inläckage genom rökning, där men helt enkelt fyller rören med rök och ser vart röken sipprar ut.

I framtiden och redan nu på vissa områden så övervakar vi ledningsnätet med hjälp av våra digitala vattenmätare och områdesmätare som levererar information om bland annat eventuella läckage på områden och även i fastigheter. Detta medför att vi även kan hjälpa våra kunder i större utsträckning genom att kunna ge dem information då avvikelser uppstår kopplat till fastigheten i tidigt skede.

Forskning pågår också i projektet ”Framtida City Flow” om hur man kan göra städer hållbara genom att placera grönområden, vegetation och öppna strömmar för att ta hand om regn och avlasta avloppsystem. Försök med satellitsökning av läckor Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. görs redan nu och metoden kommer med all sannolikhet att användas i framtiden.

Tiderna förändras. Så här såg det ut i Luleå 1934 vid Texacos oljecisterner på Pontusudden. Handkraft, muskler och jäklar anamma var nog högt prioriterade egenskaper hos personalen som arbetade med vatten och avlopp på den tiden.

Tiden har kommit i kapp

En förklaring till några av dessa problem kan bero på att vatten- och avloppsledningsnätet i Luleå är gammalt. Rören som lades för närmare hundra år sedan är uttjänta och i de flesta fall underdimensionerade, det vill säga för små för dagens samhälle. För att nämna några milstolpar i Luleå historik hade Luleå 9500 invånare år 1900. Fem år senare, 1905, startade anläggningsarbeten för vattenförsörjningen och omfattade då vattenverk, en vattenreservoar på Mjölkuddsberget, samt nedläggning av tio kilometer ledning tillverkade i gammeldags gjutjärn. Året därpå, 1906 stod Luleås första vattenverk i Gäddvik färdigt.

När rören lades bodde som sagt knappt 10 000 personer i centrumdelarna och idag närmar vi oss 80 000 invånare. Mycket av det arbete vi genomför idag handlar om att byta ut de gamla rören till nya, rymligare rör i modernare material. Större städer med fler invånare kräver alltså större dimensioner på rören för att klara av leveranser av friskt och fräscht vatten in till hushållen och använt vatten ut från hushållen.

För att skapa ett hållbart vatten- och avloppsystem över tid krävs en god och långsiktig planering där arbetet måste genomföras i en viss ordning för att det ska vara ekonomiskt och funktionellt. Vi kallar denna planering för VA-plan 2030. Exempelvis så är byggandet av VA-systemet Östra Länken en viktig kugge för utvecklingen av Luleå.

– Vårt arbete genomförs med de pengar vi får in via VA-taxan och av dem satsar vi på de långsiktiga mest hållbara lösningarna som gynnar oss idag och som ska hålla för några generationer till, säger Petra Viklund, VA-chef.

Ekonomiska förutsättningar för tillväxt

Luleå kommun tar varje år beslut om kommande års taxa för användningen av det kommunala vatten- och avloppssystemet. För nästa år är det beslutat om en höjning på fem procent. Justeringen innebär att en familj i villa får betala 37 kr mer i månaden för sin vatten- och avloppstjänst. För boende i lägenhet innebär samma höjning motsvarande 21 kr i månaden. Enligt branschorganisationen Svenskt Vatten kommer avgifterna för kommunalt vatten och avlopp att fördubblas de kommande 20 åren. Taxehöjningarna som föreslås för Luleås abonnenter är jämförbara med övriga Sverige.

– Vi arbetar strategiskt för planens genomförande utifrån de ekonomiska förutsättningarna vi har. Vårt arbete genomförs med de pengar vi får in via VA-taxan våra abonnenter betalar in varje år och av dem satsar vi på de långsiktiga mest hållbara lösningarna som gynnar oss idag och som ska hålla för några generationer till, säger Petra Viklund, VA-chef.

Med den så kallade teknikbussen görs mycket av arbetet på avdelningen. Från den kan man filma längs ledningarna för att upptäcka fel, exempelvis sprickor eller rötter som grävt sig in i ledningarna och skapat läckage.

Daglig service

På Luleå kommuns vatten och avloppsavdelning arbetar ett 70-tal personer för att säkerställa att vårt vatten- och avloppssystem fungerar.

– Vi kontrollerar utlopp, byter ventiler, rensar avloppsrör, producerar dricksvatten och renar avloppsvatten. Vi gör akuta utryckningar och felsöker våra anläggningar och ledningsnät. Vi lagar eller byter ut gamla, trasiga delar. Vi har personal i beredskap dygnet runt om det inträffar något som stör leveranserna för våra abonnenter, säger Daniel Ekervhen.

Dessutom har avdelningen ett antal nödvattentankar och vattenbilar redo om någon fastighet eller ett bostadsområde inte har tillgång till vatten.

– Vi levererar med andra ord service dygnet runt under hela året, säger Daniel Ekervhen.

Flytt till Lumire vid årsskiftet

Från och med den 1 januari 2022 övergår drift- och underhåll av VA-systemet till Lumire Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och samtlig personal som idag jobbar på VA-avdelningen övergår i bolaget . Som kund är det Lumire AB som kommer att vara din kontakt när du har frågor eller funderingar kring din vatten- och avloppsleverans.
Kontaktuppgifter; kundservice@lumire.se alt 0920 - 25 09 00

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Eva Sundgren
Foto: Susanne Lindholm, kommunarkivet,Tomas Bergman, Luleå kommun

Logotyp