Marie och dansen

Tretton personer från tretton olika platser och bakgrunder.

Alla med en sak gemensamt – att de valt Luleå. I den tionde delen av Vårt Luleås reportageserie "Vi valde Luleå" möter vi Marie Wårell.

– Jag har faktiskt jättesvårt att se att jag skulle kunna flytta härifrån.

Tre överdimensionerade pappersark är utrullade mitt på det kolsvarta gummigolvet, och färgglada tuschpennor ligger utspridda runt dem i ett slags organiserat kaos. Som om de är släppta precis där varje tanke började, slutade och en annan tog vid. Trekanter i knallorange, mörkgrön och neonrosa målar upp Dansinitativets olika delar, medan lika många färger beskriver planen för nästa år på arket bredvid. På det tredje börjar visionen för det kommande decenniet att växa fram.

Att jobba i Stockholm blev till slut också oinspirerande för Marie

– Jag har varit, och är fortfarande, helt övertygad om att det här är livsviktigt. Att det finns en plats i Luleå och Norrbotten för rörelsebaserad scenkonst, säger Marie Wårell, verksamhetsledare för Dansinitativet.

Hon hade egentligen aldrig tänkt vända tillbaka till hemstaden, efter att ha flyttat från Luleå för dansens skull som 21-åring. Det gick helt enkelt inte att jobba med den konstformen här då, berättar Marie. Men 2013, när hon var gravid med sitt första barn, bodde hon tillsammans med sin sambo på 20 kvadratmeter vid Odenplan, i en byggnad som helt saknade tvättmaskin. De behövde flytta. Men, det är ju "inte supernajs att söka bostad i Stockholm". Till slut hittade hennes sambo en perfekt lägenhet. Den råkade bara vara 90 mil norrut.

– Per var jättesäker. Där ska vi bo. Punkt, säger Marie Wårell.

Det är nästan hundra år sedan skolan i Karlsvik invigdes, och byggnaden skulle fortfarande kunna lura ovetandes förbipasserande att det bedrivs undervisning i huset. Inte bara på grund av den massiva huskroppen och de otaliga, spröjsade fönstren. I mitten av 90-talet gjordes skolan om till nio lägenheter, och huset fylldes än en gång med liv och rörelse. En bullerbykänsla, samlat under ett tak.

– Det var just det som Per föll för: det är samma gemenskap som att bo i ett kollektiv, men du har din egen lägenhet.

Att jobba i Stockholm hade också blivit oinspirerande till slut. Hon beskriver ett konstnärskap intryckt i det som var hippt just då. För lågt i tak, och hon ville mer. Skapa en samhällelig förändring.

– Det blev ett slags matande av egot. Jag ville göra dans för de som inte redan var frälsta, och det är för trångt i Stockholm.

Marie Wårell

Att det finns en plats i Luleå och Norrbotten för rörelsebaserad scenkonst är livsviktigt säger Marie


Ungefär samtidigt som Marie vände hem – och "herregud, vad ska vi göra här" blandades med förundran över Karlsviks rika historia – var frågan om en dansinstitution het i Luleå. Och om dansen i alla år valt henne, från gymnasiet genom jobbet som frilansande dansare, så var valet att engagera sig i den här frågan totala motsatsen. Nu var det hon som aktivt valde dansen.

Efter en utdragen process och en dragkamp om var den professionella dansscenen skulle ligga, backade både Piteå kommun och Region Norrbotten. Kvar stod Marie Wårell, Per Sundberg och Luleå kommun. Sju år och oräkneliga timmar ideell tid senare, invigde de Norrbottens första scen för konstnärlig dans och cirkus.

– Det här, säger hon och kollar runt i lokalen, det är till för lokalbefolkningen. Här är publiken adressen. Det känns väldigt viktigt.

En intim skara människor sitter runt den kolsvarta gummimattan, omringade av tunga, lika mörka draperier. Allt som hörs är barfotafötter som rör sig ikapp till den avskalade pianomusiken när Dansinitativet invigs 2019.

– Jag var inte alls lika säker på att vår framtid var i Luleå, så som min sambo var. Men nu är vi inne på sjunde året, och jag har faktiskt jättesvårt att se att jag skulle kunna flytta härifrån. Så han kommer nog få rätt!

Marie Wårell

Ålder: 33 år

Bor: Karlsvik

Uppvuxen: Luleå

Gör: Verksamhetsledare för Dansinitativet

Luleå med tre ord: Äkta, nära, luftigt.

Favoritplats: Karlsvik.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Elin Carlansson

Foto: Petra Älvstrand

Logotyp