Planerad marknadsföring
Uno Rantatalo, Jonathan Jönsson och Elliot Jonsson läser ekonomi på gymnasiet och slog sig ihop med idén om att tillverka och sälja läsk. Planering och arbete med marknadsföring startade dem redan i årskurs två.
– Vi tänkte att det är bra om vi skapar intresse för läsken redan innan vi börjar tillverkningen, säger Elliot Jonsson, och fortsätter:
– Dessutom visste vi att skolarbetet är krävande i årskurs tre, så vi ville göra klart så mycket som möjligt i förväg.
Killarna lät trycka upp klisterdekaler med texten Luleläsken, och spred på skolan och bland kompisar för att skapa intresse. Design av logotyp och etiketter till läskburkarna gjorde en kompis som är formgivare.
– Vi lämnar inget åt slumpen. Allt ska vara snyggt och proffsigt, säger Jonathan Jönsson.
Egen distribution
Läsken tillverkas på Bottenvikens Bryggeri i Luleå, och hittills har killarna tagit fram tre olika smaker.
– Bryggeriet producerar drycken och vi betalar dem för det. Sedan distribuerar vi till de kiosker, kaféer och restauranger som är våra återförsäljare. Vi säljer även direkt på skolan och vid olika arrangemang i Luleå, förklarar Elliot Jonsson.