"Ville visa för barnen att det går att leva utan bil"

Tre familjer fick leva utan bil under tre vintermånader. Bilresorna byttes ut mot cykel, promenader, kollektivtrafik eller samåkning. Hur gick det och på vilket sätt har de påverkat dem? Vi har träffat två av familjerna.

Familjen Fors har bestämt sig, bilen ska säljas och familjen Jordansson har fått smak på cykellivet och kommer att fortsätta välja cykeln. Projektet Mobil utan bil har gett mersmak.

Liv, Jessica, Nellie, Niklas och Lilly Fors (fr v) bor centralt och livet utan bil har fungerat utan problem. 15-åriga Nellie tycker det är bra att familjen nu har bestämt sig för att sälja bilen. - Det kommer inte vara hållbart i längden att köra bil överallt, säger hon.

Vi träffar mamma Jessica, pappa Niklas och döttrarna Liv, Nellie och Lilly Fors i Södra hamn en blåsig och lite kylslagen vårdag. Efter tre månader i projektet Mobil utan bil har de bestämt sig, bilen ska säljas.

Det var Jessica som anmälde familjen till projektet.

Det går att leva utan bil

– Jag ville visa för barnen att det går att leva utan bil. Det är bra för miljön och vi vill vara mer aktiva. Och nu har vi bestämt att vi ska sälja bilen!

Familjen bor i centrala Luleå och Niklas berättar att de under flera år funderat om de verkligen behöver en fyrhjulsdriven bil när de bor som de gör. Båda kör bil i jobbet, Jessica i sitt arbete som sjuksköterska på Luleå kommun och Niklas som transportledare på Heri AB, men privat har de kommit fram till att de klarar sig utan. Beslutet växte fram under projektet.

– Det tar några veckor att vänja sig men allting går, det är bara att bestämma sig, säger Niklas.

Till sin hjälp har varje familj fått låna en ellastcykel vilket har varit optimalt för att handla och även till utflykter. Jessica och Niklas berättar att lastcykeln sväljer sju till åtta matkassar, så storhandling med cykel har inte varit något problem. Men Niklas och Jessica är också medvetna om att enkelheten delvis beror på att de bor centralt och har nära till affärer.

Utmana sig själv

David Jordansson är ensamstående pappa och bor med dottern Selma Lo, 4 år, i Svartöstan. Selma Lo går i förskolan på Östermalm och David jobbar i centrala Luleå. Vi träffas utanför förskolan när David ska hämta dottern. Han tycker det har gått över förväntan och säger att han har fått en nytändning för cykling.

David och Selm Lo Jordansson

”Jag trodde det skulle vara svårare och kanske lite jobbigt att cykla varje dag men det blev det aldrig”, säger David. Inte ens kylan har varit ett problem. Han njuter av friheten som cykeln ger.

David och Selma Lo

David och Selma Lo

 Redan tidigare var David flitig på att ta bussen till och från jobb och förskola. Utmaningen för honom var att testa att som ensamstående förälder anpassa sig till ett liv utan bil, och att stå emot sin egen lathet. Den ekonomiska biten lockade också och David berättar att han har sparat ungefär 2 500 kronor per månad.

– Det har gått bra! Det har varit kul att utmana sig själv, säger han glatt.

Alla fick busskort på LLT och Länstrafiken och även tågpendlarkort mellan Luleå och Boden. David hade stora planer att nyttja möjligheten till att resa runt i länet.

– ­­Jag tänkte först att wow nu kan vi turista hur mycket som helst i Norrbotten, åka till fjällen och så. Men så blev det inte för oss. Det funkar bra att leva bilfritt lokalt men det blir lite tjorvigare om man vill åka längre bort, säger han.

Hur gick det då?

Avslutningsvis, hur har då projektet påverkat testpersonerna? Familjen Fors har bestämt sig för att sälja bilen och funderar på att skaffa en ellastcykel, och på sikt en elbil.

Familjen Jordansson har fått smak på cyklandet. David har köpt en begagnad cykel för 150 kronor till kärran där Selma Lo sitter. För fortsätta cykla, det kommer han att göra.

Största aha-upplevelsen

Några röster om största aha-upplevelsen:

  • ”behagligt och mysigt med kollektivtrafik”
  • ”det gick lättare och lättare”
  • ”att cykeln innebar frihet på samma sätt som bilen”
  • ”att man faktiskt klarar vardagen utan bil”
  • ”vi har bra kollektivtrafik”

Utdrag från enkäten

  • Hälften upplever att de har inspirerat andra till att leva mer bilfritt.
  • 11 av 14 tycker att kommunen ska genomföra projektet på nytt och skulle även rekommendera någon man känner att vara med.
  • Ungefär hälften säger att de kommer att cykla mer än tidigare.

FAKTA Mobil utan bil

  • Pågick 15 januari – 15 april 2020.
  • Tre familjer deltog, sammanlagt 14 personer.
  • Familjerna fick låna ellastcykel och elcykel, tillgång till cykelpool med olika cyklar (bl a vikcykel att ha på bussen eller tåget) samt cykelkärra.
  • Alla fick busskort på LLT och länstrafiken samt tågpendlarkort.
  • Ett samarbete mellan Luleå kommun, LLT, Länstrafiken i Norrbotten, Norrtåg och Regionala Kollektivtrafikmyndigheten Norrbotten.

Text: Monika Aunes

Foto: Tomas Bergman

11 juni 2020

Logotyp