NKI-värde 70 innebär att företagare generellt sett är nöjda med kommunernas service. Som jämförelse får statliga myndigheter i genomsnitt ett NKI-värde på 58.
Underlag för förbättringar
Luleå kommun deltar i ett nätverk för kommunernas livsmedelsinspektörer som SKL startat, som har varit givande och lett till nya samarbeten och utbyten av erfarenheter. Luleåföretagen har höjt betyget för kommunens service inom livsmedelskontroll och servering. Däremot sjunker betyget för service och bemötande inom myndighetsområdet miljö. SKL:s undersökning är ett bra underlag för kommunen för att hitta de områden där service och bemötande behöver utvecklas.
– Avdelning Miljö och bygg konstaterar att NKI-värdet som räckte till en topp 50-plats 2012 nu inte längre räcker till att ta en plats bland de 100 första kommunerna i landet. Vi kommer att prioritera kundnöjdhet framöver genom att bland annat ordna en kurs angående bemötande. Vidare kommer vi att i större grad fånga upp företagens synpunkter för att få en bredare feedback, säger Mikael Sundvall, chef över Miljö- och byggavdelningen på stadsbyggnadsförvaltningen.
Luleå i topp i ny mätning
En annan signal om Luleås tillväxt- och utvecklingsmöjligheter är nya mätningen Norrank, som placerar Luleå i topp som Norrlands mest attraktiva kommun. Norrländska tankesmedjan Framtidstanken har utvecklat ett redskap för att mäta attraktionskraften hos Norrlands 54 kommuner. Mätningen väger samman kommunernas prestationer inom 14 olika kriterier som miljö, utbildningsnivå och livskvalitet.
– Luleå har en fortsatt stark position och vi ser att näringslivsklimatet är gott. Samtidigt har vi ett förbättringsarbete att göra när andra kommuner går snabbare framåt. Luleå ska alltid eftersträva att vara bättre än andra kommuner i sin service till medborgare och företag, säger kommunstyrelsens ordförande Niklas Nordström.