Hänger ihop
– Även om det är tre separata utställningar så löper det en röd tråd genom dem. De förklarar varandra och bjuder tillsammans på en fin helhetsupplevelse, säger Hans Sundvall, konstnärlig samordnare.
Magnus Svensson, med rötterna i Gammelstad, utbildad både på Konsthögskolan i Malmö och i Umeå, har tidigare varit kommunens ateljéstipendiat. Han har varit med på Liljevalchs vårsalong vid flera tillfällen och haft en rad separatutställningar.
– Magnus verk visas i Konsthall 1 och det är hans hittills största utställning. Hans verk bjuder på måleriets och ljusets spel. De bjuder på nyansskiftningar och skuggspel. Att betrakta hans målningar är som att gå en intellektuell brottningsmatch, säger Hans Sundvall och berättar att Magnus Svensson tidigt haft konstnären Margareta Renberg som förebild:
– Redan under utbildningen gjorde Magnus målningen ”Margareta Renberg, here I come”, och nu ställer de ut sida vid sida.
Vardagsnära surrealism
Hennes utställning består dels av en konstsamling som donerats till Norrbottens Museum, dels av verk från Västerbottens museum, verk i privat ägo och kommunens egen konstsamling.
Margareta Renberg, född och uppvuxen på Skurholmen, utbildad vid Konstfack och Kungliga konsthögskolan i Stockholm, var också en poet. Bland verken som ställs ut i Konsthall 2 märks en handskriven dikt, som handlar om när hon glömde sina vantar under ett besök i Luleå.
– Men det är hennes konst vi fokuserar på. Den är drömsk, vissa skulle säga surrealistisk. Det gjorde inte Margareta själv. Samtidigt är Margaretas konst vardagsnära, säger Hans Sundvall och berättar att såväl en annorlunda guldbröllopsbild som en skulptur i form av ett anisbröd finns med på utställningen.