Kommunstyrelsen godkände vid måndagens sammanträde förslaget till remissvar. I remissvaret skriver kommunen bland annat att den östliga dragningen har stora samhällsekonomiska fördelar som även bekräftats i ett antal kompletterande utredningar.
Sammanfattningsvis anser Luleå kommun att invändningarna mot det östra alternativet inte är tillräckligt väl underbyggda för att avfärda den östliga utredningskorridoren.
– Det viktigaste är att Norrbottniabanan byggs, men trots det ser vi möjligheter med en östlig infart till Luleå. Värdet att passera flygplatsen tror vi är stor och viktigt för att bygga förbindelser mellan olika transportslag, säger kommunalråd Carina Sammeli (S).
Två alternativ
Det har sedan 2011 funnits två utredningskorridorer och alternativ för Norrbotniabanans infart till Luleå.
Det ena är den västliga korridoren som sträcker sig parallellt med E4 och sedan via Notviken in mot Luleå centrum, och som innebär en säckstationslösning. Den andra är den östliga korridoren som ansluter via Luleå Airport och vidare över Svartösundet in mot Luleå C.
Luleå kommun förordar den östliga infarten, med öppningsbar järnvägsbro, eftersom Norrbotniabanan då skulle binda samman tågtrafiken med flygtrafiken.
Trafikverket har utrett båda infarterna. I rapporten ”Norrbotniabanans infart till Luleå – Östra alternativet, Utvärdering och samlad bedömning” Länk till annan webbplats. förordar Trafikverket den västliga dragningen vilket presenterades vid en presskonferens den 14 oktober.
Trafikverket planerar för att fatta beslut om att det östra alternativet ska avföras som alternativ innan årsskiftet.