De dagar eleverna har fjärrundervisning kan de beställa sin skolmat genom en e-tjänst. Där anger de vilken typ av kost de ska ha och antalet dagar. De anger sedan ett datum som passar dem för själva upphämtningen av maten. När de sedan ska hämta upp maten visar eleven upp sin beställningsbekräftelse som de har fått skickat till sin angivna e-postadress.
– Beroende på vad de har beställt för mat så hämtas maten vid olika kök i gymnasiebyn, det har de fått information om, vilket kök som gäller för vilken kost, säger Susanne Nyström.
Nytt arbetssätt
Istället för att tillaga och servera varm mat har skolköket fått anpassa produktionen i flera steg. Först tillagas maten, kyls ned och vakuumförpackats. Därefter fryser de ned maten fram till leveransdatumet.
En måndag hade de omkring 400 - 450 portioner som beställts för utskick och då behövs framförhållning i produktionen.
– Det gäller att vara ett steg före hela tiden och det är bra om vi har litet lager att ta från. Vi skulle inte hinna leverera mat om vi där och då tillagade allt från morgonen, säger Susanne Nyström.
Det nya arbetssättet har inneburit mer administration än vad måltidspersonalen har varit vana vid och fler arbetsmoment än vad de tidigare har haft. Men det har enligt kocken varit roligt att få en variation i arbetet.
– Det känns verkligen bra att vi har fixat det här. Men jag längtar tills när vi får börja ha våra gäster på plats i våra skolrestauranger, säger Susanne Nyström, kock vid Kungsfågeln.
Grundskolan en annan lösning
Elever vid grundskolan kan också beställa mat om de har undervisning hemifrån. Eleverna eller vårdnadshavarna hämtar då varm mat från sin skola eller från sitt närmaste skolkök.