Ett av seminarierna handlade om Bridge som är ett Erasmus-projekt där grundskolan i Luleå samarbetar med SERN för att öka välbefinnandet och hälsan för elever och lärare i skolan. Ett annat handlade också det om hur man kan skapa hållbara strategier och metoder för att öka välbefinnandet i skolan. Här deltog bland annat Lillemor Östman, utvecklingsledare, och Joakim Hellgren, lektor, från arbetsmarknad- och utbildningsförvaltningen i Luleå kommun.
I ett annat seminarium diskuterades omskolning- och kompetenshöjande initiativ. Fredrik Bruhn, ordförande i arbetsmarknads- och gymnasienämnden i Luleå kommun och kommunens representant i SERN:s styrelse, modererade seminariet.
– Italien och Sverige delar många utmaningar med resten av västvärlden, exempelvis har vi låga födelsetal och färre i yrkesför ålder som ska ta hand om en åldrande befolkning. När vi har liknande utmaningar men löser dem på olika sätt kan vi lära oss mycket av varandra kring hur omskolning och kompetenshöjande insatser kan se ut, hur man arbetar på nya sätt och hur vi tar tillvara på alla i samhället, säger han.
Andra seminarier avhandlade arbetsmarknadens nya krav och hur man ska kunna behålla kvalificerad arbetskraft samt hur man säkerställer en framgångsrik integration.
Generalförsamlingen besökte Luleå hamn, gymnasiebyn och kulturskolan, digidel center som arbetar för att öka den digitala kompetensen hos äldre och konsthallen i Kulturens hus.