I motiveringen stod bland annat att Sven är en passionerad och engagerad lärare som gör samhällskunskap spännande och fängslande för sina elever.
– Jag blev lite förvånad faktiskt men det känns bra. Som lärare tycker jag det är svårt att ta till sig att man lyckats, för det går alltid att göra mer, men jag tänker att de som har nominerat mig har uppskattat att jag anstränger mig, säger Sven.
Sven Pettersson har arbetat som lärare sedan 1997. Efter snart trettio år inom yrket tycker han fortfarande att det är roligt att undervisa och möta ungdomarna.
– Jag tycker att mitt jobb är viktigt och roligt. Förhoppningsvis leder det till att eleverna låter sig smittas och blir lite mer framåtlutad. I mötet med eleverna utvärderas ju ens egen insats konstant. Varenda lektion tänker jag att, ja det här verkade de ju gilla, eller det här gick ju dåligt. När jag var yngre och utan erfarenhet kunde jag gräma mig och såg bara mina misslyckanden, jag hade inga referenspunkter. Idag lär jag mig av mina misstag och är lite bättre på att inte låta misslyckanden överskugga glädjen.
På frågan om han har någon särskild strategi för att engagera eleverna svarar han:
– Jag tror att de flesta lärare har olika verktyg och så långt det är möjligt försöker man använda dem. Viktigt är i alla fall att signalera att ämnet är roligt och intressant och att det är väsentligt.
Vad är de svåraste med att vara lärare?
– Undervisning är ju lite medskapande och jag upplever att det har blivit mindre självklart nu än för tio år sedan. Eleverna har en annan föreställning om vad som pågår på lektionen, de upplever att det är en kontrollfunktion. De är rädda för att sticka ut, göra bort sig, och det blir tyst i klassen. Då är det svårt att läsa av om eleverna är med eller inte.
För att få eleverna att engagera sig och hänga med gör Sven bland annat ett omvärldskunskapstest varje termin. Tidigt på hösten börjar han registrera händelser och skeenden i omvärlden. Av detta gör han sedan tjugo flervalsfrågor med fyra alternativ där ett är korrekt. Det brukar vara tio utrikesfrågor och tio inrikes.
– Redan vid terminsstart förbereder jag eleverna på att framåt höstlovet kommer ett test. Jag säger att det inte sänker betyget, men skriver de bra på hösten och våren och kan det på marginalen ha betydelse för ett högre betyg. För somliga blir det en morot. För andra en väckarklocka.