– Det är svårt att hitta mark i närområdet på Hertsön, förklarar Fredrik Hansson (S) vice ordförande i kommunstyrelsen, som svar på frågan varför inte entreprenörsbostäderna placeras på Hertsön där de faktiska arbetsplatserna kommer att finnas.
– Vi kommer bygga entreprenörsbostäder även på Hertsöheden men det området är inte klart för byggnation förrän runt 2027. Det finns en färdig detaljplan för området på Storporsön vilket gör att vi kan börja bygga mycket fortare där, troligen redan till hösten 2025. Men vi jobbar parallellt med båda områdena. På själva Hertsöfältet är all mark redan tingad av industriaktörerna som har olika tidplaner för sina projekt så där finns inte möjlighet att bygga tillfälliga bostäder.
Ytterligare frågor ställdes och besvarades, här följer några av dem:
I Boden har industrisatsningarna gjort att företag köper upp villor och hyr ut till sina entreprenörer och det har trissat upp bostadspriserna även för till exempel barnfamiljer som vill flytta till hus, hur undviker vi det här i Luleå?
– Det är precis det vi vill undvika här i Luleå genom att erbjuda förutsättningar för att bygga tillfälliga bostäder för gästarbetare, svarar Fredrik Hansson. Vi vill undvika att företag köper upp villor och orsakar obalans på bostadsmarknaden. Avsiktsförklaringen som Luleå kommun tagit fram tillsammans med industriaktörerna beskriver också att de ska se till att deras underentreprenörer använder sig av just entreprenadsbostäder för att ordna boende till sina gästarbetare och inte köpa villor och radhus.
Varför gör man inte som man gjorde förr och bygger permanenta bostäder direkt även till de tillfälliga arbetarna? Titta på arbetarbostäderna som byggts i Svartöstaden och i Karlsvik till exempel, där har man byggt fint och hållbart och familjer har flyttat in i stället för tillfälliga bostäder av sämre kvalitet. Varför kan man inte bygga riktiga bostäder till gästarbetarna på till exempel Kronan där en del byggaktörer lämnat tillbaka sina markanvisningar?
– Mycket av arbetskraften är kringresande entreprenörer som lever på det sättet, de arbetar borta i olika projekt under perioder och har sina familjer kvar hemma. De har inte behov av permanenta bostäder. Dessutom hinner vi inte bygga riktiga bostäder på den korta tiden som krävs för att möta behovet av bostäder till gästarbetarna vid de stora industrisatsningarna, det tar minst 2 år att få fram en ny detaljplan och det går också mycket fortare med tillfälliga bygglov än med permanenta bygglov, svarar Fredrik Hansson.
Vad händer med modulhusen efteråt?
– På Hertsöheden är planen att vi ska bygga modulhus som går att konvertera till riktiga bostäder så småningom, det är speciella leverantörer som kan det här. Dessa typer av hus är ju också flyttbara så de kommer ju kunna flyttas till andra ställen där behovet uppstår eller där de kan konverteras till permanenta bostäder, säger Fredrik Hansson.
– Modulhus av detta slag är byggda för att hålla i 15-20 år och är anpassade för att flyttas runt. De har förstärkningar i kanter och balkar mm, tillägger Stefan Nilsson.
Är tanken att de ska bil ett permanent bostadsområde?
– Det är inte bestämt men eftersom det kommer finnas vatten och avlopp med mera klart på plats så finns det ju förutsättningar för att det skulle kunna bli ett verksamhetsområde eller ett bostadsområde efter att behovet av tillfälliga bostäder minskat.
Ni bygger ett område för 1900 män, hur tänker ni kring den sociala hållbarheten och tryggheten? Vi har barn som cyklar till skolan på cykelvägen längs Haparandavägen, i nuläget är det en trygg, upplyst cykelväg men jag är orolig över att den ska bli otrygg i och med etableringen av entreprenörsbostäderna på Storporsön, berättar en mamma i publiken.
– Det är inte så enkelt att bara vi bygger vanliga bostäder så löser det sig. Vi bygger ju heller inte enbart för män, det kommer vara kvinnor också som bor där, men ja, en stor majoritet kommer troligen vara män. Men de frågor du lyfter är viktiga. Vi behöver göra det så socialt hållbart och tillgängligt som möjligt, så att de kan ta del av det utbud som finns på Porsön och i andra delar av Luleå med bland annat kultur- och fritidsaktiviteter, svarar Fredrik Hansson.
– Vi har tagit fram en kravlista som de som bygger de tillfälliga bostäderna måste uppfylla för att få arrendera mark av kommunen och bygga entreprenörsbostäder. Denna kravlista innehåller bland annat saker som dygnet runt-bemannad reception och ID-kontroll vid inpassering, vakter ska också rondera området. Byggaktören ska också ha en pågående dialog med kommunen och närboende för att se till så den sociala hållbarheten fungerar, det ska finnas möjlighet till en meningsfull fritid med aktiviteter och rekreation med mera, tillägger Charlotte Reinholdt. Se hela kravlistan i faktarutan längst ner på sidan.
Det kommer bli nästan 2000 personer som ska ut från området ungefär samtidigt, hur ser trafikflödena ut då i området och genom Porsön, det finns ju flera cirkulationsplatser på vägen?
– Av 2000 personer så tror vi att det kanske är ungefär 500 av dem som har egen bil. Men alla jobbar ju inte exakt samma tider utan det är ju troligen skiftgång så trafiken blir mer utspridd över tid, säger Charlotte Reinholdt.
– Och det ska även finnas så kallad skyttelbuss-trafik till och från Luleå Industripark. Dessutom planerar vi för att det ska vara möjligt att använda sig av den befintliga kollektivtrafiken också om man bor i området, säger Fredrik Hansson.