Många frågor kring planerna på entreprenörsbostäder på Storporsön

Varför frakta alla 1900 gästarbetare en mil enkel väg till jobbet i stället för att placera entreprenörsbostäderna mer i närheten av arbetsplatserna på Hertsöfältet? Det var en av frågorna som ställdes under dialogmötet då Luleå kommun berättade och svarade på frågor kring planerna på entreprenörsbostäder på Storporsön.

Luleå kommun planerar att arrendera ut mark för byggnation av entreprenörsbostäder på Storporsön och i torsdags den 24 oktober bjöd kommunen in till ett möte med de som bor och verkar i området. Ett tiotal medborgare var med och tog del av kommunens planer och fick också möjlighet att ställa frågor och komma med synpunkter.

Den pågående samhällsomställningen och alla de nya verksamheter som planeras kommer att kräva mycket arbetskraft under perioder. Det kommer att behövas många tillfälliga gästarbetare som kommer hit och bygger de nya fabrikerna och de måste ha någonstans att bo medan de är här. Att möjliggöra tillfälliga bostäder som går snabbt att bygga för hitresande arbetskraft är alltså en förutsättning för att vi ska lyckas med den gröna omställningen. Med begreppet entreprenörsbostäder så avses alltså de tillfälliga bostäder för extern arbetskraft som arbetar här temporärt med pågående byggnationer av nya industrier eller större projekt som till exempel utbyggnaden av Luleå Hamn. De som senare ska arbeta på de nya industrierna när produktionen väl är i gång ska förhoppningsvis bestå av både gamla och nya Luleåbor som bor i permanenta vanliga bostäder.

Charlotte Reinholdt, samordnare för projektet entreprenörsbostäder i Luleå inledde dialogmötet på Porsön den 24 oktober med att visa kartor och berätta om bland annat tidplanen för projektet. Därefter var det dags för frågestund och publiken hade många frågor och även en del synpunkter. Med på mötet från Luleå kommun var även kommunalrådet Fredrik Hansson (S), Ulrika Lundberg (V), Emma Hietala, expert på markfrågor och Stefan Nilsson, projektansvarig.

Här planerar Luleå kommun att arrendera ut mark för byggnation av entreprenörsbostäder.

Här planerar Luleå kommun att arrendera ut mark för byggnation av entreprenörsbostäder.

– Det är svårt att hitta mark i närområdet på Hertsön, förklarar Fredrik Hansson (S) vice ordförande i kommunstyrelsen, som svar på frågan varför inte entreprenörsbostäderna placeras på Hertsön där de faktiska arbetsplatserna kommer att finnas.

– Vi kommer bygga entreprenörsbostäder även på Hertsöheden men det området är inte klart för byggnation förrän runt 2027. Det finns en färdig detaljplan för området på Storporsön vilket gör att vi kan börja bygga mycket fortare där, troligen redan till hösten 2025. Men vi jobbar parallellt med båda områdena. På själva Hertsöfältet är all mark redan tingad av industriaktörerna som har olika tidplaner för sina projekt så där finns inte möjlighet att bygga tillfälliga bostäder.

Ytterligare frågor ställdes och besvarades, här följer några av dem:

I Boden har industrisatsningarna gjort att företag köper upp villor och hyr ut till sina entreprenörer och det har trissat upp bostadspriserna även för till exempel barnfamiljer som vill flytta till hus, hur undviker vi det här i Luleå?

– Det är precis det vi vill undvika här i Luleå genom att erbjuda förutsättningar för att bygga tillfälliga bostäder för gästarbetare, svarar Fredrik Hansson. Vi vill undvika att företag köper upp villor och orsakar obalans på bostadsmarknaden. Avsiktsförklaringen som Luleå kommun tagit fram tillsammans med industriaktörerna beskriver också att de ska se till att deras underentreprenörer använder sig av just entreprenadsbostäder för att ordna boende till sina gästarbetare och inte köpa villor och radhus.

Varför gör man inte som man gjorde förr och bygger permanenta bostäder direkt även till de tillfälliga arbetarna? Titta på arbetarbostäderna som byggts i Svartöstaden och i Karlsvik till exempel, där har man byggt fint och hållbart och familjer har flyttat in i stället för tillfälliga bostäder av sämre kvalitet. Varför kan man inte bygga riktiga bostäder till gästarbetarna på till exempel Kronan där en del byggaktörer lämnat tillbaka sina markanvisningar?

– Mycket av arbetskraften är kringresande entreprenörer som lever på det sättet, de arbetar borta i olika projekt under perioder och har sina familjer kvar hemma. De har inte behov av permanenta bostäder. Dessutom hinner vi inte bygga riktiga bostäder på den korta tiden som krävs för att möta behovet av bostäder till gästarbetarna vid de stora industrisatsningarna, det tar minst 2 år att få fram en ny detaljplan och det går också mycket fortare med tillfälliga bygglov än med permanenta bygglov, svarar Fredrik Hansson.

Vad händer med modulhusen efteråt?

– På Hertsöheden är planen att vi ska bygga modulhus som går att konvertera till riktiga bostäder så småningom, det är speciella leverantörer som kan det här. Dessa typer av hus är ju också flyttbara så de kommer ju kunna flyttas till andra ställen där behovet uppstår eller där de kan konverteras till permanenta bostäder, säger Fredrik Hansson.

– Modulhus av detta slag är byggda för att hålla i 15-20 år och är anpassade för att flyttas runt. De har förstärkningar i kanter och balkar mm, tillägger Stefan Nilsson.

Är tanken att de ska bil ett permanent bostadsområde?

– Det är inte bestämt men eftersom det kommer finnas vatten och avlopp med mera klart på plats så finns det ju förutsättningar för att det skulle kunna bli ett verksamhetsområde eller ett bostadsområde efter att behovet av tillfälliga bostäder minskat.

Ni bygger ett område för 1900 män, hur tänker ni kring den sociala hållbarheten och tryggheten? Vi har barn som cyklar till skolan på cykelvägen längs Haparandavägen, i nuläget är det en trygg, upplyst cykelväg men jag är orolig över att den ska bli otrygg i och med etableringen av entreprenörsbostäderna på Storporsön, berättar en mamma i publiken.

– Det är inte så enkelt att bara vi bygger vanliga bostäder så löser det sig. Vi bygger ju heller inte enbart för män, det kommer vara kvinnor också som bor där, men ja, en stor majoritet kommer troligen vara män. Men de frågor du lyfter är viktiga. Vi behöver göra det så socialt hållbart och tillgängligt som möjligt, så att de kan ta del av det utbud som finns på Porsön och i andra delar av Luleå med bland annat kultur- och fritidsaktiviteter, svarar Fredrik Hansson.

– Vi har tagit fram en kravlista som de som bygger de tillfälliga bostäderna måste uppfylla för att få arrendera mark av kommunen och bygga entreprenörsbostäder. Denna kravlista innehåller bland annat saker som dygnet runt-bemannad reception och ID-kontroll vid inpassering, vakter ska också rondera området. Byggaktören ska också ha en pågående dialog med kommunen och närboende för att se till så den sociala hållbarheten fungerar, det ska finnas möjlighet till en meningsfull fritid med aktiviteter och rekreation med mera, tillägger Charlotte Reinholdt. Se hela kravlistan i faktarutan längst ner på sidan.

Det kommer bli nästan 2000 personer som ska ut från området ungefär samtidigt, hur ser trafikflödena ut då i området och genom Porsön, det finns ju flera cirkulationsplatser på vägen?

– Av 2000 personer så tror vi att det kanske är ungefär 500 av dem som har egen bil. Men alla jobbar ju inte exakt samma tider utan det är ju troligen skiftgång så trafiken blir mer utspridd över tid, säger Charlotte Reinholdt.

– Och det ska även finnas så kallad skyttelbuss-trafik till och från Luleå Industripark. Dessutom planerar vi för att det ska vara möjligt att använda sig av den befintliga kollektivtrafiken också om man bor i området, säger Fredrik Hansson.

Avståndet till busshållplatserna på Vänortsvägen och Haparandavägen är ungefär 450 båda två.Förstora bilden

Avståndet till busshållplatserna på Vänortsvägen och Haparandavägen är ungefär 450 båda två.

Hur ska man göra gång- och cykelvägen längs Haparandavägen tryggare och funderar ni på att sänka hastigheten på Haparandavägen?

Charlotte Reinholdt svarar:

– Kanske ännu mer belysning där man passerar vägen. Vi ska se över hur man kan göra det tryggare. Det är möjligt att vi ska se över hastigheten, ska vi bygga en cirkulationsplats så måste ju hastigheten sänkas. Det får göras i dialog med Trafikverket eftersom kommunen och Trafikverket äger och ansvarar för olika delar av Haparandavägen.

Vad händer i projektet i närtid?

Det första som kommer att hända i anslutning till området på Storporsön är att det kommer göras en del grävarbete från Vänortsvägen upp till området. Det är ledningar för vatten och avlopp som ska dras till de kommande entreprenörsbostäderna.

– Under senhösten kommer kommunen också arbeta med urval, utvärdering och så småningom tecknande av arrendeavtal med de företag som anmält sig intresserade av att arrendera mark och bygga entreprenörsbostäder. Under vårvintern kommer arbetet starta med att bygga den infrastruktur som behövs i form av ledningar, vägkorsning med mera, berättar Charlotte Reinholdt.

FAKTA

  • Kravlista som leverantörer av entreprenörsmoduler måste uppfylla innan tecknande av arrendeavtal med Luleå kommun
    • Det ska finnas ett direkt behov av entreprenörsbostäder för industrins gröna omställning
    • Dialog med kommunen avseende: gestaltning, utformning, placering av byggnader, hänsyn till och samspel med närliggande bebyggelse och naturmiljöer, social hållbarhet, mötesplatser, aktiviteter, rekreation, en god livsmiljö.
    • Redovisa lösningar när det gäller dagvatten, snöhantering, ökad nederbörd, hantera platsens lokala vinterförhållanden.
    • Varje bostad ska inrymma eget sovrum, wc och dusch, kokvrå/pentry
    • Tvättstuga ska finnas tillgänglig
    • Belysning på hela området
    • Väktarrondering, rättighet för väktare och polis att genomsöka området
    • Dygnet-runt-bemannad reception, ID-kontroll
    • Framkomliga vägar för räddningstjänst
    • Shuttlebus mellan området och Luleå industripark
    • Fortsatt dialog mellan aktör, kommun, polis

  • Läs mer om entreprenörsbostäder i Luleå Länk till annan webbplats.
  • Läs mer om beslutet om entreprenörsbostäder
  • Läs mer om avsiktsförklaringen mellan Luleå kommun, Byggföretagen och industriaktörerna

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Lena Hedberg

Logotyp