Ny kampanj för Luleå

För att locka fler inflyttare till Luleå lanserades nyligen det nya platsmarknadsföringskoncept Luleå + du. Som del i arbetet kör kommunen just nu en nationell kampanj med annonser i sociala medier och olika tidningar och magasin. Kampanjen riktar sig mot invånare i Stockholm, Göteborg, Uppsala, Linköping och Dalarna.

Luleå kommun har som mål att bli 100 000 Luleåbor senast 2040. Bakgrunden är ett stort kompetensbehov i Luleå och regionen. För att nå dit behöver kommunen växa med 1 200 nya invånare varje år, idag växer Luleå med ungefär 400 nya invånare per år. Platsmarknadsföring är inte den största, men en viktig pusselbit för att nå tillväxtmålet, förklarar kommunikationschef Elisabeth Ennefors.

Bild Luleå + du. Glada stadsbilder i bakgrunden och ovanpå står det trygg förskola + gröna industrier + norrsken + storstadspuls + naturnära + karriärvägar + drömboende + skärgård + restauranger + DU!

Bildexempel från det nya konceptet för platsmarknadsföring.

Under augusti gjorde kommunen en kampanj där man visade bilder på det nya platsmarknadsföringskonceptet ”Luleå plus du” i Stockholms tunnelbana och vid busshållplatser. Nu under hösten kör vi en kampanj där en utvald målgrupp får sponsrade inlägg med berättelser från i inflyttare i sina flöden på Facebook och Instagram.

– Kampanjerna är en del i arbetet med platsmarknadsföringen. Där riktar vi in oss mot målgruppen unga kvinnor och män i utvalda städer för att väcka nyfikenhet för Luleå. Vi har fått många positiva reaktioner efter kampanjen i tunnelbanan och hoppas att även den aktuella kampanjen bidrar till att fler vill flytta till Luleå, säger Elisabeth Ennefors.

Luleå kommun har under våren tagit fram ett nytt platsmarknadsföringskoncept. Inte bara företag som behöver attrahera arbetskraft eller universitetet som vill värva studenter, utan alla bär platsvarumärket och kan använda sig av konceptet Luleå + du.

– Ja, det är tillgängligt för alla, man kan kalla det för ambassadörer, alltså näringsliv, företagare, arbetsgivare, universitetet, föreningar och idrottsklubbar. Alla aktörer som behöver attrahera kompetens, studenter eller idrottsstjärnor till platsen, avslutar Elisabeth Ennefors.

Med annonser i sociala medier vill kommunen väcka nyfikenhet för Luleå.

FAKTA

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Katja Güth Laitila

Bild: Vinter

Logotyp