Om undersökningen
Varje år får företagare i hela Sverige möjlighet att bedöma företagsklimatet i sin kommun via en enkät från Svenskt Näringsliv. Enkäten som skickades ut i början av januari vänder sig till Svenskt Näringslivs medlemsföretag. Företagarna behöver inte ha varit i kontakt med kommunen för att svara.
I Luleå har företagens sammanfattande omdöme sjunkit marginellt sedan förra året, från 2,94 till 2,90 av 6 möjliga. Genomsnittet för Sverige är 3,4.
De flesta kontakter som företagarna i Luleå har haft med kommunen har gällt tillstånd, tillsyn och upphandling.
Nöjdheten med kommunens upphandling har ökat något, från 2,48 till 2,60. Även omdömet kring dialogen mellan företagen och kommunens beslutsfattare har vänt uppåt, från 2,25 till 2,45.
Däremot får kommunens myndighetsutövning vad gäller service och bemötande, förståelse för verksamheten, rimliga handläggningstider och tillgängligheten till handläggare fortsatt lågt betyg.
Högst betyg får ”mobilnät och bredband” och lägst betyg får ”information till företagen”, vilket är oförändrat från föregående år.
Rankingen presenteras i höst
Hur Luleå hamnar i relation till andra kommuner i rankingen av företagsklimatet redovisar Svensk Näringsliv till hösten. I den rankingen utgör enkätsvaren en del men där ingår även statistiska faktorer som till exempel kommunalskatt.