Tekniken – en räddare i nöden

För tillfället är det ett högt tryck på skolverksamheterna med anledning av den pågående pandemin. Hög personalfrånvaro och bristen på vikarier genererar ett pusslande för att få ihop verksamheterna.

– Möjligheten till fjärrundervisning hjälper till för de äldre eleverna vid sådana här situationer, säger Maarit Enbuske, skolchef vid Luleå kommun.

Flera högstadieskolor testade fjärrundervisning i våras - nu behövs den.

I våras testade flera högstadieskolor fjärrundervisning för att vara förberedda på om det skulle behövas på riktigt.

– Det gjordes för att testa utrustningen och tekniken. Det var också ett sätt för personalen att prova sitt pedagogiska upplägg, säger Maarit Enbuske.

Det visade sig att förberedelserna var till nytta. I början av veckan har många grundskolenheter ett svårt läge vad gäller bemanningen. Där har ett antal högstadieskolor nyttjat möjligheten med fjärrundervisning antingen del av dagen eller hela dagar.

– Orsakerna till fjärrundervisning kan dels bero på hög frånvaro hos personalen eller att det har varit en klass som kan ha blivit smittad av covid-19, säger Maarit Enbuske.

Gymnasiet växlar

Under våren hade gymnasiet fjärrundervisning på heltid. Istället för att övergå helt till fjärrundervisning har gymnasiet infört växelvis fjärrundervisning där olika klasser växlar mellan skolförlagd undervisning och fjärrundervisning varannan vecka. Planen är att det ska pågå fram till jul och syftet är att minska trängseln i skolan och i kollektivtrafiken.

– Det är fortsatt viktigt att elever kan komma till skolan varannan vecka. I våras såg vi att en längre tids arbete hemma var påfrestande för eleverna, säger Eva Lindbäck, gymnasiechef.

Idrottsgymnasiet har fjärrundervisning under hela vecka 47 efter att det konstaterats ett större antal fall av smittade personer i verksamheten.

Text: Charlotte Högnelid

Foto: Birgitta Lindvall Wiik

17 november 2020

Logotyp